چکیده:
هدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی شیوه درمان شناختی- رفتاری گروهی بر پیامدهای ناخواسته سردردهای عودکننده، از جمله ناتوانی ناشی از سردرد و افسردگی در زندگی روزمره بیماران مبتلا به سردرد بود.
روش: از میان دانشجویان دختر دانشگاه شیراز، 20 نفر بر پایه مصاحبه تشخیصی و تشخیص نورولوژیست، در چهارچوب ملاک های تشخیصی انجمن بین المللی سردرد برای میگرن یا سردرد تنشی، انتخاب شدند. آزمودنی ها به مدت نه هفته، هر هفته در یک جلسه درمان 90 دقیقه ای شرکت کردند. در این پژوهش، از پرسش نامه سنجش ناتوانی ناشی از سردرد و پرسش نامه افسردگی بک بهره گرفته شد. آزمودنی ها در سه موقعیت پیش آزمون، میان آزمون و پس آزمون به پرسش نامه ها پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر بهره گرفته شد.
یافته ها: شیوه درمان شناختی- رفتاری گروهی به طور معنی داری سبب کاهش ناتوانی ناشی از سردرد و افسردگی در بیماران مبتلا به سردرد گردید (001/0p<).
نتیجه گیری: شیوه درمان شناختی- رفتاری می تواند به عنوان شیوه ای مستقل یا در کنار سایر شیوه های درمانی مانند دارودرمانی در درمان متغیرهای جانبی سردردهای تنشی و میگرن مانند افسردگی و ناتوانی ناشی از سردرد به کار برده شود.
خلاصه ماشینی:
"مقاله پژوهشی اصیل:تأثیر اضطراب خصلتی کودکان در سوگیری توجهنسبت به چرههای هیجانی حسن شفیعی1،دکتر محمد علی گودرزی2،دکتر سید محمد رضا تقوی3 nerdlihC ni yteixnA tiarT fo ecneulfnI ehT secaF lanoitomE rof sesaiB lanoitnettA no 2ivahgaT azeR dammahoM deyeS,1izradooG ilA dammahoM,*eeifahS nassaH کیده {IBهدف:پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر اضطراب خصلتی کودکاندر سوگیری توجه نسبت به چهرههای هیجانی(خشمگین،شاد،خنثی)انجام شده است.
همچنیناز آنجا که تفاوت هیجانهای مختلف در طرحهای کلیچهرهای،به طور روشنی مشخص و قابل کنترل میباشند،بازشناسی هیجانات ابراز شده را برای کودکان آسانتر(1)- kceB (2)- rewoB (3)- kcnesyE (4)- saib gnissecorp (5)- otarP (6)- nhoJ (7)- smailliW (8)- sttaW (9)- doelcaM (10)- swehtaM (11)- xoF (12)- ossuR (13)- selwoB (14)- nottuD (15)- saib lanoitnetta (16)- redrosid yteixna dezilareneg (17)- ggoM (18)- yeldarB (19)- ksaT poortS lanoitomE (20)- ksaT eborP-toD (21)- drofrehtuR (22)- ataT (23)- letreH (24)- grebmiD (25)- grebnuhT (26)- dehemlE (27)- allaF (28)- notlimaH (29)- yteixna laicos (30)- aibohp laicos (31)- yteixna tirt (32)- namthcehcS (33)- aoF (34)- redaN (35)- lessnaM (36)- kralC (37)- srelhE (38)- nehC (39)- relliM (40)- aramancM (41)- ksat eborp-tod deifidom lairotcip (42)- secaf lanoitome citamehcs میکند(اهمن1،لاندکوویست2و استوز3،2001؛هادوین4،دونلی5و فرنچ6،2003).
همچنین دادههای ارایه شده در این پژوهشکه با بهرهگیری از آزمون اصلاح شده دات پروب تصویری وبا بهکارگیری طرحهای کلی چهرههای هیجانی انجام شد،نشان داد که کودکان مضطرب تنها نسبت به چهره هیجانیخشمگین،به عنوان یک محرک بالقوه تهدیدکننده،سوگیریتوجه نشان میدهند و این سوگیری توجه همبستگی مثبتمعنیدار با سطوح اضطراب خصلتی در کودکان دارد."