Skip to main content
فهرست مقالات

الفبای فلسفه

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : فلسفه، مادی، مسائل فلسفهء مادی کلی‌ترین، فلسفهء مادی کلی‌ترین مسائل، کلی‌ترین مسائل، فلسفه طبیعی، فیلسوف، مسائل، اسلوب، فلسفه به‌نقد فلسفهء ماتریالیستی

در این مقاله که در سالهای رونق اندیشه‌های مارکسیستی نوشته‌ شده،نویسنده ضمن بیان مفاهیم اساسی فلسفه به نقد فلسفهء ماتریالیستی‌ می‌پردازد.

خلاصه ماشینی:

"به علاوه‌ چنانچه خواهیم گفت نویسنده بحث را هدف و جهت سیاسی،اقتصادی می‌دهد و فلسفه فهم حقیقت است برای حقیقت نه برای نان و آب و سیاست و حزب!!اینک‌ انتقاد ما به سایر قسمتهای نظریات فوق ذیلا خلاصه می‌شود: 1-هدف معقول و عقل پسند در فلسفه،سعادت واقعی و حقیقی بشر است‌ و در سخنان نویسنده اسمی از آن برده نشده بلکه از اول هدف را بهبود زندگی‌ مادی قرار داده و فلسفه را در چهار دیوار ماده و مادیات محبوس ساخته است،از این جاست که گمانی که عوام درباره مادیین نموده و آنها را پیرو هوی و هوس‌ پنداشته‌اند درست به نظر می‌رسد،زیرا مادیون چون زمام فهم و دانش خود را به دست هوی و هوس سپرده‌اند،لذا هدف مادی و فلسفهء مادی را تعقیب نموده و از هدفی معقول و حقیقی و فلسفهء درست و مطابق حقیقت،باز مانده‌اند،و ما در سابق گفتیم که فلسفه اولی ما را به بسیاری از مسائل فلسفی و علمی که به طور مستقیم و غیر مستقیم با زندگی مادی و معنوی آدمی مرتبط و در سعادت حقیقی او مؤثر است راهنمایی می‌نماید،فرضا اگر یک نبرد سیاسی و انقلاب اقتصادی برای‌ بهبود زندگی مکادی انسان لازم و مفید باشد،آیا باید تنها نظر را به آن دوخته و از مقایسه و تطبیق آن با سعادت واقعی چشم‌پوشی کنیم؟ 2-فلسفه‌ای که به منظور نبرد سیاسی و انقلاب صحیح اقتصادی و به قول‌ لنین که می‌گوید:«بدون یک تئوری انقلابی جنبش انقلابی غیر میسور است» تعقیب شود فلسفه و اسلوب واقعی نیست،بلکه تنها آلت رسیدن به این هدف‌ ناچیز است،گو این که از حقیقت و واقع فرسخها راه و میلیونها سال دور باشد،و به عبارت دیگر این فلسفه نسبی است نه واقعی،البته این اشکال دامن‌گیر ما نخواهد شد؛زیرا هدف را سعادت واقعی که فلسفه و علوم حقیقی ما را بدان رهنمایی‌ می‌کنند و حاصل و نتیجهء تمام رشته‌های فلسفه و علوم است،نه تنها یک رشته‌ فلسفه و علوم مادی،می‌دانیم،این است در مباحث خود زمام بحث را به دست‌ حقیقت سپرده و منطق و استدلال صحیح را دنبال می‌نماییم و به هر جا رسیدیم و به هر مرحله‌ای که علم و منطق ما را سوق داد می‌رویم و نتیجهء مجموع معلومات و دانش خود را پس از سیر تمام مراحل فلسفی و علمی از آغاز تا انجام و ملاحظهء آنها با یکدیگر و جمع و تفریق و معنا و آنها،سعادت واقعی می‌دانیم؛خواه مادی‌ باشد یا معنوی و خواه با تحول و ابتکار جور درآید یا با(به قول مادیین)با جمود و ارتجاع."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.