Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی فقهی بیمه

نویسنده:

ISC (20 صفحه - از 165 تا 184)

کلید واژه های ماشینی : بیمه، عقد، عقد بیمه، ضمان، عقود، فقهی، قرارداد بیمه، خسارت، حق بیمه، بیمه‌گذار

با بررسی نظرات موافقات و مخالفان بیمه می‌توان نتیجه گرفت که با توجه‌ به عمومات و اطلاقات ادله موافقان و حصری نبودن عقود و عقلایی بودن عقد بیمه و اصل حاکمیت اراده یا اصل آزادی قراردادها،عقد بیمه عقدی مستقل و صحیح بوده و با توجه به ضرورت اجتماعی و اقتصادی آن مفید و معتبر می‌باشد.

خلاصه ماشینی:

"با توجه به این‌که عقد صلح مبنی بر گذشت و تسامح است‌ و معلوم بودن عوض در آن شرط نیست به همین جهت در مقایسه صلح اشکال جهل‌ به عوض که در مورد بیمه وارد می‌شود مطرح نخواهد شد از طرف دیگر فلسفهء تشریع عقد صلح در اسلام بدان جهت بوده که مردم بتوانند هرمعامله یا قراردادی را که در قالب عقود معین قرار نمی‌گیرد تحت عنوان صلح انجام دهند و با توجه به همین‌ فلسفهء تشریع می‌توان عقد بیمه را که در عقود معین تعریف نشده و یکی از عقود مستحدثه است با عقد صلح مقایسه و تطبیق کرد. 3 4-بیمه و عقد حراست عده‌ای معتقدند همان طور که در عقد حراست شخص مبلغی به دیگری‌ می‌دهد تا برای او نگهبانی دهد و از او مواظبت نماید و امنیت او را در قبال خطرات‌ احتمالی به عهده گیرد در بیمه نیز چنین است،زیرا بیمه‌گذار مبلغی به بیمه‌گر می‌پردازد که با پرداخت وجه مذکور،امنیت بیمه‌گذار را در قبال حوادث و بروز خسارت عهده‌دار شود و چون عقد حراست یک عقد مشروع است و بیمه با آن تطبیق‌ -------------- (1)-آیت الله محمد رضا گلپایگانی. محمد بن‌ عبد العزیز بن عابدین دمشقی معروف به ابن عابدین از فقهای حنفی معتقد است‌ چون سوکره(بیمه)التزام ما لا یلزم است،علی هذا ضمان‌آور نبوه و سبب شرعی بر مطالبهء بدل مال تلف شده در آن وجود ندارد و در نتیجه چنین عقدی فاسد است و تعهد شرکت بیمه به پرداخت مبلغ معین به بیمه‌گذار و یا شخص ثالثی که از این‌ قرارداد سود می‌برد فاقد مشروعیت است‌2."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.