خلاصه ماشینی:
"حتی آن قسمت از احکامیکه در قرآن آمده است بصورت کلی بیان شده است که جزئیات و خصوصیات و ابعاد آنرا باید در روایات جستجو کرد،در نتیجه امر استخراج احکام کار دشواری شده است و نیاز به تخصص پیدا کرده است چون فهمیدن کلمات قرآن و محاورت روایات،و تشخیص عام و خاص موارد تقیه از غیرتقیه،روایتهای صحیح السند از غیرصحیح السند،و همچنین حل تضادها و تعارضهای نصوص و روایات،امری است که بدون آگاهی و تسلط کافی برای کسی میسر نیست.
4 اینجا ممکن است برخی سئوال را بنحو دیگری مطرح کنند،و آن اینکه: بر فرض که بیرون آوردن احکام نیاز بتخصص و کوشش علمی سختی داشته باشد،ولی آیا این امر پایانپذیر نیست؟در گذشته مجتهدین بزرگ زحمات شایانی را کشیدهاند و احکام الهی را بنحو مطلوب بصورت رسالههای عملیه در اختیار همگان قرار دادهاند بنابراین چه لزومی دارد همیشه افرادی بنام مجتهد وجود داشته باشند،و مسلمانان حتما از شخص معینی پیروی کنند؟ پاسخ این سئوال اینستکه: اجتهاد از ضرورتهائی است که نمیتوان آنرا از اسلام جدا کرد،لذا اجتهاد باید با مرور زمان همگام باشد.
3-اجتهاد امر سومی که اسلام بمنظور قانونگذاری در بعد متغیر زندگی انسان پیشبینی نموده است اینستکه همیشه افرادی چنان تسلط و احاطه بر منابع قانونگذاری شرع و بینشها و گرایشهای اسلامی داشته باشند که در هر موردی سئوالی جدید و حادثهای نو بآنان رجوع شود بتوانند حکم آنرا از بین آن منابع شرعی و بینشهای اسلامی آنگونه که اسلام نشاندهی کرده است بیرون بیاورند."