چکیده:
نگر وجود تأثیر ظرفیت جذب دانش بر دو متغیر مذکور است.این نتایج نشان میدهد مدل تحقیق از توان تبیین بالایی برای تبیین ظرفیت جذب دانش،عوامل مؤثر بر آن و نتایج آن برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
"از دیدگاه گراردی2و همکاران او این شیوه برای توضیح یادگیری سازمانی(و ظرفیت جذب دانش)،جامعیت لازم را ندارد چراکه یادگیری بهطور عمیقی ریشه در فعالیتهای روزانه،تجربیات و تعاملات افراد دارد و فعالیتی نیست که جدای از سایر فعالیتهای سازمان و در برهههای معین و در موقعیتهای خاصی بهطور مثال کلاس درس صورت گیرد؛یادگیری یک فعالیت صرفا فردی نیست بلکه فراد در کنار یکدیگر و بهطور مستمر در زندگی روزمره و در محیط کار خود در سازمان دانش را خلق میکنند؛درباره معنی عبارتها،اقدامات،موقعیتها و نیز محصولات ساختهشده باهم بحث و مذاکره میکند6،ص 95.
6-2 آزمون فرضیههای فرعی تحقیق برای کلیه فرضیههای تحقیق،دو فرض، H0 و H1 به ترتیب زیر تدوین شد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس مدل مفهومی و با استفاده از SPSS همبستگی پیرسون بین متغیرهای ذهنیت مشترک و ظرفیت جذب دانش و نوآوری و همچنین انعطافپذیری محاسبه شد.
یافتههای تحقیق درباره ارتباط بین ذهنیت مشترک و ظرفیت جذب دانش نشان میدهد که حدود 04% از تفاوت در ظرفیت جذب دانش در شرکتهای داروسازی تحت تأثیر ذهنیت مشترک اعضای این سازمانها قرار دارد.
نتایج این تحقیق نشان میدهد،بالاترین ظرفیت جذب دانش در شرکتهای دارویی ایران متعلق به شرکتهایی است که بالاترین نمره ذهنیت مشترک در مورد دانش موجود در محیط بین اعضای آن وجود دارد.
مشابه نتایج تحقیق تا و همکارانش این تحقیق نیز تأیید کرد که عوامل دیگری همچون دانش قبلی مرتبط کارکنان،جو ارتباطات و الگویی که سازمان برای پیمایش محیط دارد نیز بر شکلگیری و تبیین ظرفیت جذب دانش تأثیر دارد72،ص 507.
این تحقیق نشان داد وجود دانش پایه مرتبط با کسبوکارسازمان بین مدیران و کارکنان به عنوان یکی از عناصر تعیینکننده ظرفیت جذب دانش امکان کسب دانش جدید موجود در محیط را فراهم میکند از طریق جو ارتباطی حمایتی حاکم بر سازمان امکان اشاعه آن در سازمان فراهم میشود."