چکیده:
امروزه با تشدید فضای رقابتی و تلاش شرکت ها در کسب سهم بیشتر از بازار، ضرورت تدوین مدل های جدید به منظور به کارگیری استراتژی های رقابتی بیش از پیش احساس می شود. در این راستا، توجه به بحث مدیریت هزینه با هدف جلب رضایت مشتریان از یک سو و حفظ حاشیه سود مورد نظر تولیدکنندگان از سوی دیگر، اهمیت بسزایی یافته است. این پژوهش به منظور طراحی مدل مناسب استراتژی تحول سازمانی در مدیریت هزینه زنجیره تامین شرکت ایران خودرو انجام شده است. پژوهش حاضر با مطالعه مدل های شناخته شده، تحول و شناسایی مؤلفه های مؤثر در ایجاد تحول در مدیریت هزینه و با رویکرد رفتار سازمانی، عوامل مؤثر بر مدیریت هزینه یعنی عوامل رفتاری، ساختاری، رقبا و فناوری را در جامعه تحقیق بررسی کرده است. ازاین رو مدل مفهومی تحقیق به شکل ارتباط میان چهار سازه اصلی تاثیرگذار بر مدیریت هزینه و ده متغیر سازنده این سازه ها تببین شده است. در خصوص سازه رفتار، بررسی عوامل تاثیرگذار در سه سطح رفتار فردی، گروهی و سازمانی انجام می شود. همچنین در بخش رقبا، تاثیر تک منبع بودن و ساختار هزینه شرکت ها و در بخش فناوری، تاثیر فناوری اطلاعات و فناوری تولید سنجش می شود. در بخش سازه ساختار نیز بررسی میزان تاثیر پیچیدگی، رسمیت و تمرکز بر استراتژی تحول مدیریت هزینه سنجش شده است. توزیع و بررسی پرسش نامه های جمع آوری شده از میان 41 تولید کننده گرید A در زنجیره تامین قطعات شرکت ایران خودرو نشان می دهد که از میان عوامل معرفی شده در مدل مفهومی تحقیق، تاثیر رقبا بر مدیریت هزینه تائید نمی شود. همچنین بررسی رفتار تامین کنندگان نشان می دهد که تنها رفتار تامین کنندگان در سطح گروهی بر استراتژی های مدیریت تحول هزینه در سطح سازمانی تاثیرگذار است . همچنین تاثیر ساختار سازمانی بر مدیریت هزینه، تنها بر اساس مولفه پیچیدگی تبیین می شود. ازاین رو باید گفت مؤلفه های رسمیت و تمرکز تاثیر چندانی بر مدل پیشنهادی تحقیق ندارند؛ اما دستاورد اساسی تحقیق تایید ارتباط میان فناوری و مدیریت هزینه در دو حوزه فناوری اطلاعات و فناوری تولید است.
خلاصه ماشینی:
"این پژوهش به منظور طراحی مدل مناسب استراتژی تحول سازمانی در مدیریت هزینه زنجیرۀتأمین شرکت ایران خودرو انجام شده است.
لذا در حال حاضر با این سؤالات روبهرو هستیم:چرا با توجه به نقش اساسی قیمتتمامشده در رقابت،کسب سهم بازار و به طور کلی بقای سازمانها به مدیریت هزینه توجهکافی نشده است؟آیا میتوان مدلی جهت به کارگیری مدیریت هزینه در سازمانها طراحینمود؟مؤلفههای اصلی این چیست و وزن هریک به چه میزان میباشد؟ در این مقاله،ابتدا به اختصار مباحث تحول سازمانی و مدلهای موجود طرح،سپسمدیریت هزینه و تکنیکهای مرسوم آن ارائه شده است..
متناسب با این موضوع،دو نظریه برای دو دسته از اهداف ذکر شده است[11،ص 137]: نظریه E :بهبود اقتصادی کوتاهمدت5: نظریه O :بهبود در ظرفیتهای سازمانی6: تغییر میتواند از محیط خارجی نشئت بگیرد؛همانند تغییرات در اعمال رقبا،قوانین ومقررات دولتی،شرایط اقتصادی و ابزار مبتنی بر فناوری و یا اینکه منشأ تغییر در درونسازمان باشد؛مانند وضع چشمانداز جدید یا تدوین مأموریت تازه برای سازمان[12،ص 98].
miW (به تصویر صفحه مراجعه شود) -3-مدل تغییر جامع رالف کیلمن این مدل که براساس نتایج تحقیقات انجام یافتۀ کیلمن در شرکتهای کداک1،فورد2،جنرالالکتریک3و جند شرکت دیگر تنظیم یافته است،نقاط اهرمی مهمی را معرفی میکند که برایوقوع تغییر لازم است به آنها توجه شود؛این نقاط بدین شرح است:محور فرهنگ؛محورمهارتهای مدیریت؛محور تیمسازی؛محور استراتژی و ساختار؛محور سیستم پاداش.
-مدل تحقیق تحقیقات به عمل آمده در مورد مدیریت تحول به طور عموم به استقرار استراتژیهای تحول درسطح سازمانها توجه کردهاند و در این خصوص نقش عامل انسانی،سبکهای تحول ومقاومت در برابر تغییر بیش از سایر عوامل،کانون توجه قرار گرفته است.
از اینرو،پس از آزمون فرضیات و با در نظر گرفتن اصلاحات لازم،مدل زیر به عنوان مدل&%06120EOMG061G% نهایی پیشنهادی این رساله جهت استراتژی تحول مدیریت هزینه معرفی میشود."