چکیده:
این مقاله، چالش ها، تهدیدها، توانایی ها، فرصت ها و چشم انداز مطبوعات ایران را در دهه آینده نشان می دهد. ازاین رو، ابتدا بر وضعیت کنونی مطبوعات کشور، به ویژه بر وضعیت آماری، تنوع، تکثر و محتوا نگاهی می افکند و سپس کاستی ها، تهدیدها و چالش های مطبوعات را به طور خلاصه توضیح می دهد. چالش های اقتصادی، حرفه ای، مدیریتی و چالش ها و تهدیدهای دیگر، هریک به طور جداگانه مدنظر قرار می گیرند.
چشم انداز آینده مطبوعات در محوری جداگانه بر این نکته تاکید دارد که هرگونه سیاست گذاری در عرصه مطبوعات باید به گونه ای باشد که چالش ها و تهدیدها را به فرصت، و فرصت ها را به توانایی تبدیل کند. عرصه رسانه ای به گونه ای است که حتی کوچک ترین قصور ممکن است فرصت ها را به چالش تبدیل کند. بایسته های آگاهانه سیاست گذاری های مطبوعات برای نیل به توسعه در بخش پایانی مقاله مد نظر قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
com@mahdizadeh٤٥ مقدمه ایران در حال حاضر از یک سو، با رشد و جوانی جمعیت ، گسترش شهرنشینی، ارتقای نرخ باسوادی و سطح تحصیلات عالی، تغییر ساختار و کارکرد خانواده ، مهاجرت در سطوح داخلی و خارجی، و تنوع و تکثر اجتماعی، سیاسی، قومی و حتی زبانی، گسترش ورود زنان به عرصه های اجتماعی و از سوی دیگر، با انقلاب ارتباطات ، انفجار اطلاعات ، ظهور جامعۀ اطلاعاتی و شبکه ای، جوامع معرفتی و داناییمحور، جهانی شدن فرهنگ ، رسانه های الکترونیک و آن لاین ، مطرح شدن الگوهای توسعه انسانی و پایدار و به طور کلی گسترش قابلیت و تحول رسانه ها مواجه است .
بدیهی است سیر تحول نوین فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی و فرایند دسترسی به رسانه های مختلف موجب بروز چالش ها، فرصت و چشم اندازهایی برای رسانه و مطبوعات شده است که این مقاله میکوشد تا حد امکان موارد مذکور را درباره مطبوعات در یک افق ده ساله بررسی کند.
مطابق سرشماری اسفند ١٣٨٤ و فروردین ١٣٨٥ از واحدها و شاغلان عرصۀ مطبوعات و خبرگزاریها درمجموع ، در سراسر کشور، ٩٤ عنوان روزنامه ، ٤٢ عنوان دو و سه شماره در هفته (که عمدتا روزنامه های محلی هستند)، ٣٩٨ عنوان هفته نامه ، ١٤٤ عنوان دوهفته نامه ، ٥٢١ عنوان ماهنامه ، ١٠٢ عنوان دوماهنامه ، ٥٢٨ عنوان فصلنامه و ٨٤ عنوان دوفصلنامه منتشر می شوند (بهرام پور، ١٣٨٦، ص ٣٧) که نه تنها سهم هریک از استان ها متفاوت است بلکه تهران در اغلب موارد به ویژه در روزنامه ها سهم بسیار بیشتری دارد.