چکیده:
آموزش مجازی از جمله دستاوردهای جامعه اطلاعاتی است. این نوع آموزش با ارتقای سطح دانش بشری، آن ها را به جامعه معرفتی و دانش محور رهنمون می شود. در چنین جامعه ای دادوستد «دانش» جایگزین «کار و خدمات» می شود.
پیش بینی می شود مزیت های آموزش الکترونی و شیوه های این آموزش باعث رشد روزافزون کاربران اینترنت در سراسر جهان شود؛ زیرا با داشتن فقط یک دستگاه رایانه و اتصال به شبکه جهانی، کاربران می توانند اکنون و در آینده وارد جامعه معرفتی شوند.
دو عامل «شکاف دیجیتالی» و «فاصله فرهنگی»، باعث عدم دسترسی شهروندان کشورهای در حال توسعه و فقیر به آموزش الکترونی و محروم شدن آن ها از مزایای این نوع آموزش شده است. با مطالعه برخی کشورهای در حال توسعه از جمله کشور جمهوری اسلامی ایران می توان به چالش های موجود در این زمینه بیشتر واقف شد و برای آینده برنامه ریزی کرد.
نویسنده در پایان برای رفع موانع توسعه کشورهای فقیر، همکاری کشورهای جهان، سازمان های بین المللی و از جمله یونسکو را پیشنهاد می کند.
خلاصه ماشینی:
پیش بینی میشود مزیت های آموزش الکترونی و شیوه های این آموزش باعث رشد روزافزون کاربران اینترنت در سراسر جهان شود؛ زیرا با داشتن فقط یک دستگاه رایانه و اتصال به شبکۀ جهانی، کاربران میتوانند اکنون و در آینده وارد جامعه معرفتی شوند.
شکاف دیجیتالی میان کشورهای پیشرفته و کشورهای در حال توسعه در زمینۀ آموزش های مجازی تنها به مسائل سخت افزاری (hard ware) مربوط نمیشود؛ مسائل نرم افزاری (soft ware) و ناآشنایی آنان با مزایای شیوه های آموزش الکترونی و مجازی (virtual) به ویژه دولت های چنین کشورهایی را نسبت به این نوع از آموزش بیرغبت کرده است .
درک چنین پدیده هایی تنها از طریق آموزش مداوم امکان می یابد، همان گونه که تافلر نیز برای نخستین بار به مسئلۀ آموزش برای پذیرش تغییر به عنوان مهم ترین فعالیت در زندگی آینده بشری اشاره کرده است و تنها راه پذیرش و درک این تحولات عظیم را پرورش و آماده سازی انسان ها میداند (تافلر، ١٣٧٩، صص ١-٢).
159) در پاسخ به چنین نگرانیهایی بود که دانشگاه ها نیز خود را با موج چهارم هماهنگ کردند تا با بهره برداری از سرعت و قدرت فناوری اطلاع رسانی و ظرفیت های عظیم برای ارسال ، دریافت و استفاده از اطلاعات ، دانشگاه های مجازی و آموزش مجازی را ایجاد کنند: «آهنگ تغییرات همانند نتایج آن از اهمیت زیادی برخوردار است .
اما این همه در گرو آن است که جوامع در حال توسعه از امکانات آموزش الکترونی و شیوه های مجازی تعلیم و تربیت به خوبی استفاده کنند.