چکیده:
چکیده:حدیث سفینه یکی از احادیث نقل شده از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است که در مصادر شیعه و اهل سنت وارد شده است. مضمون این حدیث این است که هر کس از اهل بیت پیامبر علیهم السلام پیروی کند، رستگار میشود و کسانی که از ایشان تبعیت نکنند، هلاک میگردند. در این نوشتار با بررسی طرق مختلف این حدیث و بررسی اسناد آن، به ایرادهایی که ابن تیمیه، البانی و دیگران بر این حدیث گرفتهاند، پاسخ داده شده است.
خلاصه ماشینی:
"شیخ البانی در الصحیحة، به منظور تصحیحش از حدیث: «من کنت مولاه، فعلی مولاه، اللهم وال من والاه، وعاد من عاداه» میگوید: خلاصه سخن آن که حدیثی که در باره علی علیه السلام است، حدیثی است که هر دو بخش آن صحیح است ۲ ، بلکه بخش اول آن از پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و سلم ـ به صورت متواتر نقل گردیده است؛ همانگونه که برای کسانی که أسانید و طرق آن را مورد بررسی قرار دهند، آشکار میگردد.
پس حتی با چشم پوشی از گفته کسانی که قایل به صحت یا حسن احادیث ابن لهیعه شدهاند، روایات وی نزد خود البانی نیز قابلیت دارد که به عنوان تابع و شاهد به کار آید، پس چگونه ادعا دارد که طرق حدیث سفینه دچار ضعف شدید هستند، در حالی که این طریق را البانی فقط به خاطر وجود ابن لهیعه تضعیف کرده است.
از جمله ابن حجر هیثمی در کتاب الصواعق المحرقة بعد از آوردن این حدیث میگوید: وجه تشبیه اهل بیت علیهم السلام به کشتی آن است که هر کس ایشان را دوست بدارد و به خاطر سپاسگزاری نعمت نبوی صلی الله علیه و آله و سلم ایشان را بزرگ بدارد و راه هدایت علمای ایشان را برگیرد، از تاریکی مخالف با خدا نجات یافته و کسی که از آن تخلف کند، در دریای کفران نعمتها غرق شده و در سرکشی هلاک خواهد شد."