چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی نسخه فارسی مقیاس فعال سازی رفتاری برای درمان افسردگی (BADS) در جمعیت دانشجویی انجام شده است.
روش: 370 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه فردوسی مشهد به کمک مقیاس فعالسازی رفتاری برای درمان افسردگی و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) آزمون شدند. برای محاسبه روایی سازه مقیاس از تحلیل عاملی تاییدی بهره گرفته شد. هم چنین بررسی روایی همگرای مقیاس فعالسازی، به کمک ضریب همبستگی بین زیرمقیاسهای BADS و زیرمقیاسهای اضطراب، افسردگی و استرس انجام شد.
یافتهها: تحلیل عاملی تاییدی، برازش ساختار چهارعاملی BADS را تایید کرد. هم چنین همبستگی معنی دار و منفی با عامل فعالسازی و همبستگی مثبت و معنی دار در سه عامل اجتناب/ نشخوار فکری، افت شغلی/ تحصیلی و آسیب اجتماعی با زیرمقیاسهای افسردگی، اضطراب و استرس به دست آمد که نشان دهنده روایی همگرای مطلوب این مقیاس است.
نتیجهگیری: پژوهش حاضر ساختار چهار عاملی 25گویهای BADS را تایید کرد. چهار عامل این مقیاس (فعالسازی، اجتناب/ نشخوار فکری، افت شغلی/ تحصیلی و آسیب اجتماعی) مورد تایید قرار گرفتند.
خلاصه ماشینی:
"مقیاس فعال سازی رفتاری برای افسردگی:ویژگیهای روانسنجی و تحلیل عاملی تأییدی نسخه ایرانی ابوالفضل محمدی1،مهدی امیری2 :elacS noisserpeD rof noitavitcA laroivaheB noisreV naisreP rof sisylanA rotcaF yrotamrifnoC dna seitreporP cirtemohcysP 1irimA idheM,*idammahoM lzaflobA چکیده {IBهدف:پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی نسخه فارسی مقیاسفعالسازی رفتاری برای درمان افسردگی (SDAB) در جمعیتدانشجویی انجام شده است.
عامل سومم،آسیب شغلی/تحصیلی(1)- nhosniweL (2)- tnemecrofnieR evitisoP tnegnitnoC esnopseR (3)- noitavitcA laroivaheB (4)- lletraM (5)- siddA (6)- nosbocaJ (7)- noisserpeD rof tnemtaeT noitavitcA laroivaheB (8)- zeujeL (9)- okpoH (10)- lanoitcnuf (11)- cihpargoidi (12)- retnaK (13)- nahgallaC (14)- sednaL (15)- hcsuB (16)- nworB (17)- naijdimiD (18)- nosboD (19)- retroP (20)- setapS (21)- nahtimS (22)- srepjiuC (23)- netartS nav (24)- madremraW (25)- kciluM (26)- elacS noisserpeD fo tnemtaerT rof noitavitcA laroivaheB (27)- elacS ecnadiovA laroivaheB-evitingoC (28)- tierbnettO (29)- elacS noisserpeD rof noitavitcA laroivaheB (30)- nilreB (31)- agaznoG (32)- eekuawliM-nisnocsiW (33)- yrotnevnI noisserpeD kceB (34)- kceB (35)- draW (36)- nhosledneM (37)- kcoM (38)- hguabrE (39)- yrotnevnI yteixnA kceB (40)- nietspE (41)- reetS (42)- eludehcS stnevE lanosrepretnI (43)- nregnuoY &%06016RVRG060G% است که به پیامدهای فعال نبودن و انفعال در فعالیتهای کاریو تحصیلی اشاره دارد.
از آنجا که نیاز به ابزاری برای ارزیابی نتایج درمان کهمتناسب با مولفهها و مفاهیم زیر بنایی این شیوه درمانی باشدضروری اثربخشی فعالسازی رفتاری انجام شده است(براینمونه،جلیلی،1385؛گودرزی،1385؛امیری،1386)،پژوهش حاضر برای اعتباریابی نسخه فارسی SDAB در نمونهدانشجویی انجام شد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)(1)- elacS ssertS,yteixnA,noisserpeD (2)- dnobivoL (3)- elacS ssertS deviecreP (4)- elacS yteixnA gnuZ (5)- sreyeM (6)- tsmaG (7)- onirauG (8)- LERSIL (9)- nilheoL (10)- serusaem tif etulosba در این پژوهش مقدار آزمون خیدو در ساختار چهار عاملی،826/04 به دست آمد (0/001<p,269 fd) ."