چکیده:
هدف: پدیده درآمیختگی افکار از مفاهیم مهم نظریه فراشناختی در زمینه اختلال وسواسی- اجباری می باشد. در پژوهش حاضر ویژگی های روان سنجی «آزمون درآمیختگی افکار» بر روی دانشجویان دانشگاه اصفهان سنجیده شد.
روش: پس از ترجمه نسخه اصلی، فرم نهایی بر روی 130 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه اصفهان اجرا شد. برای سنجش پایایی آزمون از روش های همسانی درونی (آلفای کرونباخ و ضریب دونیمه سازی) بهره گرفته شد و تعیین روایی آزمون به روش روایی همگرا، روایی تشخیصی و تحلیل عوامل انجام شد.
یافته ها: تحلیل پایایی همسانی درونی، ضریب آلفا را برای عامل کلی 87/0، و برای عامل اول، دوم، سوم و دونیمه سازی به ترتیب، 77/0، 82/0، 80/0و 73/0 نشان داد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره (مانووا) برای بررسی روایی تشخیصی میان دو گروه بیمار و عادی، نشان داد که دو گروه از لحاظ عامل کلی و خرده مقیاس های آن با هم تفاوت معنی دار دارند (001/0p<). داده های روایی همگرا ضریب همبستگی بین آزمون درآمیختگی افکار و پرسش نامه درآمیختگی فکر-کنش را 65/0 نشان داد. تحلیل عاملی تاییدی با چرخش واریماکس نیز سه عامل درآمیختگی فکر-کنش، درآمیختگی فکر - شئ و درآمیختگی فکر- رویداد را به دست آورد.
نتیجه گیری: آزمون درآمیختگی افکار در نمونه دانشجویان ایرانی از روایی وپایایی مناسبی برخوردار است و می تواند در موارد تشخیصی و درمانی کاربرد داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
"ویژگیهای روانسنجی«آزمون درآمیختگی افکار»در دانشجویان کاظم خرمدل1،مهدی ربیعی2،دکتر حسین مولوی3،دکتر حمید طاهر نشاط دوست4 (IFT)tnemurtsnI noisuF thguohT fo seitreporP cirtemohcysP tnedutS ni 3tsoodtahseN rehaT dimaH,2ivaloM niessoH,1eeibaR idheM,*ledmarohK mezaK چکیده {IBهدف:پدیده درآمیختگی افکار از مفاهیم مهم نظریه فراشناختی درزمینه اختلال وسواسی-اجباری میباشد.
برای محاسبه رواییهمگرا25،پرسشنامه درآمیختگی افکار با پرسشنامهتجدید نظر شده درآمیختگی فکر-کنش26 (R-FAT) (شفران،تردارسون27و راچمن،1996)بر روی دانشجویان،اجرا وضریب همبستگی بین دو فرم به دست آمد.
(1)- redrosiD evislupmoC-evissesbO (2)- tnetnoc sthguoht (3)- rennoC'O (4)- amedraA (5)- reissileP (6)- slautir (7)- noisuF sthguohT (8)- slleW (9)- reluelB (10)- narfahS (11)- namhcaR (12)- sthguoht fo ecnetopinmo (13)- mailliwG (14)- nottah-thgirwtraC (15)- noisuf noitca thguoht (16)- sthguoht evisurtni (17)- nissaR (18)- hcablekcreM (19)- siruM (20)- naapS (21)- pmaklemmE (22)- yrotnevnI noisuF sthguohT (23)- slleW nairdA (24)- narhcoC (25)- ytidilav tnegrevnoc (26)- desiveR-noisuF noitcA-thguohT (27)- nosradrohT (28)- ytidilav noitanimircsid (29)- sredrosiD latneM fo launaM lacitsitatS dna citsongaiD noisiveR txeT,(.
گویلیام و همکاران(2004)همبستگی معنیداری بین IFT با پرسشنامههای باورهایفراشناختی-303 (30-QCM) (ولز و کارترایت-هاتون،2004)و درآمیختگی فکر-کنش (FAT) (شفران،تردارسونو راچمن،1996)،گزارش کردهاند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)(1)- noisuF tcejbO thguohT (2)- noisuF tnevE thguohT (3)- eriannoitseuQ feileB evitingoc-ateM (4)- sreyM (5)- rehsiF (6)- tseter-tset (7)- yrotnevnI slautiR tuobA sfeileB (8)- eriannoitseuQ slangiS potS (9)- yrotnevnI evislupmoC evissesbO ehT (10)- elacS evislupmoC evissesbO nworB-elaY (11)- rimA (12)- namhserF (13)- yesmaR (14)- yraeN (15)- idigirB &%06018RVRG060G% (به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول 3،نمایانگر ضرایب پایایی همسانی درونی(آلفایکرونباخ و دو نیمهسازی)برای کل نمونه،برحسب جنسیتمیباشد.
G. S,sreyM -evissesbo fo ledom evitingocatem eht fo tset laciripme ,slautir tuoba sfeileb,sfeileb noisuF:smotpmys evislupmoc ,23,sredrosiD yteixnA fo lanruoJ."