چکیده:
هدف کلی از این پژوهش بررسی ویژگیهای اثربخشی ارتباطات میان فردی معلمان ریاضی و دانشآموزان و رابطهء آن با یادگیری ریاضی میباشد.نمونهء آماری این پژوهش،79 نفر از دانشآموزان سال اول مقطع متوسطهء مدارس شهر تهران و 67 نفر از معلمان ریاضی آنها در سال تحصیلی 88-1387 میباشد که به روش خوشهای از بین دبیرستانهای مناطق 3،6،10،16 و 17 انتخاب شدهاند.در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی(همبستگی)استفاده شده است.ابزار اندازهگیری،پرسشنامهء محقق ساختهای است که براساس ویژگیهای اثربخشی ارتباطات میان فردی (گشودگی،همدلی،حمایتگری،مثبتگرایی و تساوی)تنظیم شده است.اعتبار پرسشنامه بر پایهء آلفای کرونباخ برابر 959/0 به دست آمد.برای تجزیه و تحلیل دادهها از جدول فراوانی،آزمون تفاوت برای دو گروه مستقل- (T Test) و آزمون همبستگی r) پیرسون)تحت نرمافزار SPSS استفاده گردیده است.یافتههای پژوهش نشان داد که بین ویژگیهای اثربخشی ارتباطات میان فردی معلمان ریاضی و دانشآموزان تفاوت معناداری وجود ندارد.همچنین معلمان ریاضی زن نسبت به معلمان ریاضی مرد در استفاده از ویژگیهای اثربخشی ارتباطات میان فردی به نحو بهتری عمل میکنند و دخترها نسبت به پسرها در یادگیری ریاضی موفقترند.همچنین بین ویژگیهای اثربخشی ارتباطات میان فردی و یادگیری ریاضی همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"ازآنجایی که سطح معناداری برای گروههای برابر 02%است و این میزان کوچکتر 5%میباشد،مشخص میشود که بین میانگین نمرههای یادگیری ریاضی دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد و با مشاهدهء میانگینها معلوم میشود که میانگین نمرات دانشآموزان دختر بالاتر از میانگین نمرات دانشآموزان پسر است و شاید این تفاوت ناشی از استفادهء بهتر معلمان ریاضی زن از ویژگیهای اثربخشی ارتباطات میان فردی باشد که در فرضیهء قبلی به اثبات رسیده است.
سوال چهارم:آیا بین ویژگیهای ارتباطات اثربخش در کلاس درس با یادگیری ریاضی رابطهء معنادار وجود دارد؟ جدول 4-نتایج آزمون همبستگی پیرسون برای بررسی رابطهء ویژگیهای اثربخشی ارتباطات معلم-دانشآموز(متغیر مستقل)با یادگیری ریاضی(متغیر وابسته) (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطوری که در جدول(4)مشاهده میشود میزان ضریب همبستگی برابر 794/0 و احتمال مربوط به آن P-0/000 و کوچکتر از 5%است و مشخص میگردد که همبستگی مثبت و معناداری بین ویژگیهای اثربخشی ارتباطات میان فردی معلمان ریاضی و دانشآموزان با یادگیری ریاضی وجود دارد.
ووبلز(1993)در دو پژوهشی که در کلاسهای ریاضی و فیزیک انجام داده،دریافته است که رفتار میان فردی معلم جنبهای مهم از محیط یادگیری است و به (1)- Cirillo and Herbel-Eisenmann (2)- She and Fisher شدت با نتایج دانشآموزان ارتباط دارد.
بنابراین به تمام معلمان ریاضی پیشنهاد میشود با استفاده از ویژگیهای اثربخشی ارتباطات میان فردی و به کارگیری مهارتهای ارتباطی،ضمن برقراری ارتباط انسانی مناسب و اثربخش با دانشآموزان و توجه به شرایط عاطفی آنها،نگرش مثبتی نسبت به معلم و درس ریاضی در آنها ایجاد نموده و یادگیری ریاضی را برای آنها لذتبخش نمایند."