چکیده:
شده و هریک سعی کردهاند توجیه خاصی برای آن بیاورند تا معنای آیه،واضح و قابل فهم شود.اینگونه توجیهات،گاهی معقول بوده و گاهی دلیل موجهی برای آن ذکر نشده است. در این نوشتار،معنای آیه از ابعاد مختلف،بررسی میشود که این ابعاد عبارتند از بررسی لغوی ریشهشناختی واژگان کلیدی،بررسی قرائتهای مختلف این واژگان و حجیت این قرائات.در انتها بعد از بررسی و جمعبندی تمامی راههای فوق،تفسیر مرجع این آیه ارائه میشود.این تفسیر با بهرهگیری از معنای واژه حیرم در تورات است که به علت مشابهت این واژه با حرام،با آن همخانواده دانسته شده است. با تأملی در تفسیر آیه «و حرام علی قریة أهلکناها أنهم لا یرجعون» (انبیاء 95)با مشکلات متعددی مواجه میشویم.مفسران برای تفسیر واژه حرام در این آیه،دچار تکلف
خلاصه ماشینی:
"مقدمه بخش اول در آیه 59 قرار دارد: «و حرام علی قریة أهلکناها أنهم لا یرجعون» (انبیاء،59) همانطور که ریچارد بل (Bell,The Quran translated) معنی کرده است،این آیه را بهطور موقت میتوان اینگونه معنا کرد: «ممنوع است بر هر شهری که ما آن را نابود کردیم که آنها نمیتوانند بازگردند.
ریپین با ارائه نظر ذیل،شرح کاملا نحوی آیه را آغاز میکند:به نظر میرسد نظریه اضافی بودن لا بخشی از اسلوب قرآنی است،جوابهای نحوی سادهنگرانهای از قبیل آنکه توسط فراء و ابن قتیبه ارائه شده است نمیتواند از سوی مفسران متاخر مورد پذیرش واقع شود؛ مفسرانی که تحت تاثیر عقیده کاملا بسطیافته اعجاز قرآن به تلاش میپرداختند و در این شرایط،نظریه اضافی بودن لا از نظر روششناسی نمیتوانسته رضایتبخش باشد.
یک قرائت قریب منقول و تا حدودی از نظر نحوی مشهور اظهار شده است،با این بیان که حرم و حرام در آیه 59 سوره انبیاء به معنای واجب است.
با تصور دامنه احتمالاتی که توسط مفسران ارائه شده است،تا حدودی ارائه پیشنهاد دیگر درباره این آیه،زائد به نظر میرسد؛بنابراین،ضروری است اشاره شود که مفهوم توراتی «حیرم»ممکن است سرنخی برای تفسیر نفی مضاعف آشکار در آیه 59 سوره انبیاء فراهم کند.
نتیجه: با تصور دامنه احتمالاتی که توسط مفسران ارائه شده است تا حدودی ارائه پیشنهادی دیگر درباره این آیه زائد به نظر میرسد؛بنابراین،ضروری است اشاره شود که مفهوم توارتی «حیرم»ممکن است سرنخی برای تفسیر نفی مضاعف آشکار در آیه 59 سوره انبیاء فراهم کند."