چکیده:
مطالعه تجارت درون صنعت برای کشورهایی که در جستجوی مزیت های نسبی واقعی هستند، با در نظر گرفتن شیوه و تکنولوژی تولید این کشورها، بسیار مهم و حیاتی است. ایران نیز در راه پیشرفت و توسعه روابط برون مرزی تجاری خود، نیازمند الگویی مناسب برای تولید و صادرات کالاها و همچنین واردات مواد و کالاهای مورد نیاز است. برای رسیدن به این هدف باید بتوانیم به خوبی مزیت های نسبی تجاری را در کشور شناسایی کرده و به تقویت آن بپردازیم. در این مقاله با استفاده از روش برآورد پویای GMM به بررسی میزان تاثیرات متغیرهای مدل هکشر ـ اوهلین ـ ساموئلسون بر تجارت درون صنعت ایران با کشورهای منطقه MENA در طی دوره 1386-1378 با استفاده از داده های ترکیبی می پردازیم. مطالعه انجام شده نشان می دهد که از میان متغیرهای مدل هکشر ـ اوهلین ـ ساموئلسون سرمایه انسانی کم ترین تاثیر را بر تجارت درون صنعت ایران با کشورهای منطقه MENA دارد و مزیت های نسبی تجارت درون صنعت ایران در اکثر موارد در طول زمان تغییر نکرده است.
خلاصه ماشینی:
"بسمه تعالیاعلامیه اولین همایش کاهش قیمت تمام شده-ابزارها و تکنیکها و مرور نمونههای موفق Call For-the first Conference on Finished Cost Reduction (Tools,Techniques and Best Practices) تیرماه 89 نظر به نقش و اهمیتی که کاهش قیمت تمام شده در رشد و توسعه اقتصادی،افزایش رفاه اجتماعی،توسعه صادرات غیر نفتی،کاهش تورم و افزایش بهرهوری دارد اولین همایش "کاهش قیمت تمام شده"توسط موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی با تاکید بر مرور نمونههای موفق و نیز معرفی ابزارها و تکنیکهای مرتبط با اهداف زیر برگزار میشود: 1-معرفی ابزارها و تکنیکهای قابل استفاده توسط بنگاههای تولیدی و خدماتی در جهت کاهش قیمت تمام شده 2-ایجاد بستری برای ارائه نمونههای موفق کاهش قیمت محصول و خدمات و تجارب مرتبط 3-بررسی اقدامات و سیاستهای کلان اقتصادی تاثیرگذار در کاهش قیمت خدمات و محصولات 4-بررسی نقش نهادها و شرکتهای ارائهدهنده خدمات مشاوره در کاهش قیمت تمام شده 5-معرفی آخرین دستاوردهای محققین در حوزه خرد و کلان در امر کاهش قیمت تمام شده 6-بررسی ساختار هزینه در بخشهای مختلف تولیدی و خدماتیمحورهای پیشنهادی همایش: الف-عوامی کلان اقتصادی و ملی اثرگذار در قیمت تمام شده 1-سیاستهای پولی و بانکی و ارزی و نقش آن در کاهش قیمت محصولات و خدمات 2-قوانین و مقررات و نقش آن در کاهش قیمت محصولات و خدمات 3-سیاستهای تجاری و تسهیل تجاری و نقش آن در کاهش قیمت محصولات و خدمات 4-نظام توزیع و نقش آن در کاهش قیمت محصولات و خدمات 5-هدفمندی یارانهها و نقش آن در کاهش قیمت محصولات و خدمات 6-نقش اصلاح الگوی مصرف منابع و نهادهها در کاهش قیمت تمام شده اعلامیه دومین همایش توسعه فضای رقابتی در کشور نظر به نقش و اهمیت فضای رقابتی کشور در رشد و توسعه اقتصادی در عصر جهانی شدن اقتصاد،افزایش اشتغال و صادرات غیر نفتی،کاهش تورم و بهبود تراز تجاری غیر نفتی کشور و استقبال به عمل آمده از اولین همایش،موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی دومین همایش «توسعه فضای رقابتی»را برگزار مینماید."