چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی مؤلفههای برنامهء درسی پنهان،با تأکید بر نقش ساختار اجتماعی حاکم بر مدارس متوسطهء استان مازندران در ایجاد نگرش دانشآموزان به مسئلهء اقتدار،تقویت هویت ملی و ایجاد نگرش به جهانی شدن در دانشآموزان انجام شده است.روش تحقیق،توصیفی از نوع پیمایشی است.جامعهء آماری،مدارس متوسطهء دولتی استان مازندران و حجم نمونه 384 نفر از دانشآموزان و 377 نفر از کارکنان آموزشی است.ابزار تحقیق،دو نوع پرسشنامهء محقق ساخته برای دانشآموزان و کارکنان بود که پس از تعین روایی و پایاییمورد استفاده قرار گرفتند.نتایج تحقیق بیانگر آن است که دانشآموزان به مراتب بیشتر از کارکنان ساختار روابط اجتماعی موجود در مدارس متوسطه را در ایجاد نگرش به اقتدار مؤثر میدانند. همچنین،حدود نیمی از دانشآموزان و کارکنان،نقش برنامههای درسی پنهان مدارس را در تقویت هویت ملی زیاد و خیلی زیاد بیان داشتهاند و دانشآموزان تا حدودی بیشتر از کارکنان برنامههای درسی پنهان را در ایجاد نگرش به جهانی شدن مؤثر میدانند.
خلاصه ماشینی:
"شاخصسازی با توجه به نقش ساختار روابط اجتماعی موجمود مدارس متوسطه در شکلگیری نگرش دانشآموزان به اقتدار،و نقش برنامهء درسی پنهان در تقویت هویت ملی دانشآموزان و نگرش نسبت به جهانی شدن در هریک از مؤلفههای مذکور به ترتیب با 4،9 و 4 گویه (شاخص)به شرح جدول ذیل مورد بررسی قرار گرفتهاند: جدول 4:شاخصها (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) شیوهء تجزیه و تحلیل دادهها الف)توصیف دادهها(آمار توصیفی) در این بخش ابتدا اطلاعات مربوط به کارکنان مدرسه و سپس دانشآموزان از طریق جداول زیل توصیف میشود: جدول 5:توزیع فراوانی و درصد فراوانی مربوط به مدرک تحصیلی نمونهها در گروه کارکنان مدارس (به تصویر صفحه مراجعه شود) دادههای جدول فوق نشان میدهد 8/3 درصد نمونهها را کارکنانی با مدرک تحصیلی دیپلم،9/8 درصد فوق دیپلم،1/56 درصد لیسانس،و 3/11 درصد را فوق لیسانس تشکیل میدهند.
بررسی سؤال شمارهء 6 از دیدگاه دانشآموزان برنامهء درسی مدارس متوسطهء استان مازندران در ایجاد نگرش دانشآموزان نسبت به جهانی شدن چه نقشی دارد؟ جدول شمارهء 17:توزیع فراوانی و درصد فراوانی مربوط به سؤال 5 و تحلیل دادهها با استفاده از مجذور کای (X2) (به تصویر صفحه مراجعه شود) 80/324- X2 به دست آمده\4- df (درجهء آزادی)\47/9- X2 بحرانی دادههای جدول فوق نشان میدهد حدود 4/83 درصد دانشآموزان به مقدار زیاد و خیلی زیاد 7/11 درصد به مقدار متوسط و 5 درصد به مقدار کم و خیلی کم معتقد بودند که برنامههای درسی در ایجاد نگرش دانشآموزان و کارکنان نسبت به جهانی شدن نقش دارد."