چکیده:
هدف از این مقاله بررسی تربهبندی قدرت رقابتپذیری صنایع کوچک و متوسط در ایران میباشد.بنگاههای کوچک و متوسط امروزه به عنوان عامل عمده رشد ساختار صنعتی بسیاری کشورها محسوب میشوند و اینگونه صنایع برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه بسیار حائز اهمیت است.موضوع رقابتپذیری یکی از مسائل اساسی میباشد که باری ارزیابی آن معیارها مختلفی وجود دارد.همچنین رقابتپذیری یک موضوع مهم و محوری میباشد که از آن بعنوان ابزاری برای رسیدن به رشد مطلوب اقتصادی و توسعه پایدار یاد میشود.در شرایط کنونی اقتصادی حاکم بر جهان که یکی از دغدغههای کشور ما، پیوستن به سازمان جهانی تجارت میباشد رقابتپذیر بودن به معنای امکان دستیابی به موقعیت مناسب و ثبات در بازارهای جهانی میباشد.لذا این مقاله به تفکیک کدهای طبقهبندی استاندارد فعالیتهای صنعتی ویرایش سوم(سه رقمی)و اشتغال یک تا 149 نفر به رتبهبندی قدرت رقابتپذیری این صنایع در طی دوره 83-1379 میپردازد.
خلاصه ماشینی:
"بنگاههای کوچک و متوسط امروزه به عنوان عامل عمده رشد ساختار صنعتی بسیاری کشورها محسوب میشوند و اینگونه صنایع برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه بسیار حائز اهمیت است.
اما آنچه که به عنوان مفهوم رایج رقابتپذیری در سطح کشورها میتواند مورد استفاده قرار گیرد،در واقع توانایی کشورها در تولید کالاهایی است که میتوانند در رقابت بین المللی فعالیت نمایند،میباشددر یک کشور رقابتی،عملکرد مطلوب سیاستها و سازمانهای اقتصادی،نرخ بالای رشد اقتصادی در میانمدت را فراهم میآورد،التبه این امر به ظرفیت بنگاههای ملی در دستیابی به سطوح بالای بهرهوری و افزایش مستمر آن بستگی دارد.
2. شرایط رقابتپذیر نمودن بنگاههای کوچک و متوسط دارای ارکان مهم در سطح اقتصاد کلان و در سطح خرد(بنگاه) میباشد که برای افزایش قدرت رقابتپذیری و رقابتپذیر نمودن این بنگاهها موارد ثبات اقتصادی و فضای مناسب رقابتپذیری،وجود شرایط و محیط متناسب حقوقی و مقرراتی،وجود نهادهای اجتماعی لازم،ثبات سیاستهای اقتصادی،وجود زیرساخت فیزیکی لازم،محدود کردن نقش دولت،باز بودن اقتصاد و ورود به بازارهای بین المللی و فراهم کردن شرایط و فضای مشارکت بیشتر بخش خصوصی توصیه میگردد.
3. با بهرهگیری از تجارت و راهبردهای کشورهای دیگر و همچنین شرایط کنون صنایع کوچک و متوسط ایران توزیع شاخصهای مورد بررسی نامناسب بوده و صنایع کوچک و متوسط نمیتوانند بدین صورت ارتقا یابند و رشد نمایند و یا به صنایع بزرگ تبدیل شوند،لذا توصیه میشود یکی از هدفهای عمده استراتژی توسعه صنعتی به رفع موانع موجود در راه رشد بنگاههای کوچک و متوسط و تسهیل فرآیند رشد آنها متمرکز باشد."