خلاصه ماشینی:
"هر چند گرایش فراوان تصویرگران نسلهای بعد به انعکاس خیال و انتزاع،خودبهخود آنان را در مسیر طی شده فرشید مثقالی قرار میدهد،با وجود این،وفاداری بهرام خائف به حضور طراحی فیگوراتیو و نگاه واقعی به روایتهای تاریخی، او را به یکی از پیروان توانمند بهمن دادخواه و شیوه تصویرگری واقعگرایانهاش تبدیل میکند؛شیوهای که به ناگزیر در گرایش به تصویرگری ادبیات مستند و واقعگرایانه مورد نیاز است و هر تصویرگری امکان ورود به این حوزه را ندارد.
بهرام خائف گرایش به تصویرگری به شیوه رئالیسم محض را با تدارک تصویر برای داستانهای دینی-تاریخی دنبال میکند؛با این تفاوت که از واقعگرایی ادبیات معاصر،که در کتابهای اندوه پدربزرگ و آی ابراهیم به چشم میخورد، دور میشود و به نوعی بیان باستانی و آرکائیک،به ویژه در کتاب اصحاب فیل روی میآورد.
2 تصویرگری شعر در آثار بهرام خائف بهرام خائف،همچنان که در استفاده از ویژگی طراحی فیگوراتیو،در کتابهای دینی-تاریخی،با توانایی و قدرتمندی درخور توجهی عمل کرده،در تصویرگری شعر،از نمادهای واقعی و محض دوری جسته و به بیان انتزاعی و خیالگرا روی آورده است؛ به نوعی که در تصویرگری کتاب شش غزل از حافظ،به اوج زیبایی و تخیل در شعر دست مییابد و به یکی از برجستهترین تصویرگران متنهای شعر در ادبیات کودکان و نوجوانان تبدیل میشود.
اما نکته مورد توجه دیگر آن که نوع نگاه واقعگرایانه خائف در این کتاب،که دومین کتاب تصویرگری اوست،مبنای نگاه و تکنیک تصویرگری او در کتاب بعدی قرار میگیرد و تصویرگری نزدیک به هشت کتاب دیگر را که به آثار پس از انقلاب وی با زمینههای تاریخی-مذهبی تعلق دارد،به وجود میآورد؛تأثیری که خائف را تا مدتهای مدید،نزدیک به هشت سال،درگیر تصویرگری ادبیات مستند،مذهبی و تاریخی میکند و زمینهای بسیار قوی و توانمند جهت طراحی فیگوراتیو برای او فراهم میسازد و تا آغاز تصویرگری کتاب فیل در خانه تاریک ادامه مییابد."