Skip to main content
فهرست مقالات

کاریکاتور: از روزنامه تا سینه دیوار(زمینه پیدایش کاریکاتورهای نمایشگاهی در ایران)

نویسنده:

(2 صفحه - از 14 تا 15)

کلید واژه های ماشینی : کاریکاتور ، مطبوعاتی ، هنر ، طنز ، پیدایش کاریکاتورهای نمایشگاهی در ایران ، ایران ، براد هالند ، کاریکاتوریست‌های ، زمینه پیدایش کاریکاتورهای نمایشگاهی ، کاریکاتور مطبوعاتی

خلاصه ماشینی:

"بنابر این آنچه مشخص است کاریکاتورهای آغازین،هزل‌نگاره یا تصاویری‌ اغراق شده اما بدون شرح بوده‌اند که بعدها با انتشار روزنامه‌ها و در زمانی که چیزی به نام عکس متولد نشده بود،کم‌کم به سمت تعریفی‌ مستقل پیش‌رفت و توانست در مطبوعات،دارای تعریف و جایگاه خاص شود. باید بدانیم در زمانه‌ای که جورج‌ گروس سربازان آلمانی را به سخره می‌گرفت و بلای جان نازی‌ها شده بود و سائول استاینبرگ با تحول در کاریکاتور و با درک و برداشت از عنصر بصری خط،کاریکاتور را به مفهومی نزدیک‌تر به‌ مرزهای هنرهای تجسمی تبدیل کرده بود،در ایران هنوز نشریه‌ای‌ به نام چلنگر منتشر نی‌شد!بنابر این می‌توان پذیرفت که تغییرات‌ اساسی در هنر کاریکاتور،مانند هنرهای دیگر در خارج از مرزهای‌ ایران،صورت گرفته و به ما منتقل شده است. اما باید پذیرفت که تا وقتی نشریات کاریکاتور چاپ نکنند،این‌ هنرمندان مسابقه‌دهنده چه جایی برای عرضه آثارشان خواهند داشت؟وقتی بحث دفاع از کاریکاتورهای مطبوعاتی را پیش می‌کشیم باید به‌ آسیب‌شناسی آن هم توجه کرد که چه کسی یا چه نهادی متولی حمایت از کاریکاتوریست‌هایی است که در مطبوعات کار منتشر می‌کنند. آیا در دوسالانه کاریکاتور تهران جایی برای آثار طنز سیاه از نوع‌ گورمه‌لن وجوددارد؟آیا هیأت انتخاب آنها را حذف نمی‌کند؟اگر این‌طور نیست،چرا در ترکیب هیأت داوران خارجی فقط هنرمندان‌ موسوم به نمایشگاهی از نوع جشنواره‌ای انتخاب می‌شوند؟و مسأله دیگر،در زمانی که براد هالند و رالف استدمن به عنوان هنرمندانی‌ متعهد برای ایده‌آل هایی مانند حقوق بشر و برابری انسان‌ها کاریکاتور می‌کشیدند،هنرمندی مانند موردیلو هم آثاری می‌کشید که بیشتر به‌ درد انتشار در کاتالوگ نمایشگاه‌ها و جایزه گرفتن در جشنواره‌های جهانی می‌خورد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت)