چکیده:
الفصول المختارة من العیون و المحاسن،تألیفی منیف از شریف مرتضی،دانشمند بزرگ امامی است که در آن برگزیدهء یکی ازآثار استاد بزرگش،شیخ مفید را به ضمیمهء فوائد و معلومات تکمیلی دیگری که عمدتا از خود شیخ مفید نقل کرده است،فراهم ساخته،و چون کتاب اصلی شیخ مفید امروز در اختیار ما نیست،این برگزیدهء فراهمآوردهء شریف مرتضی،واجد اهمیتی دوچندان است.
الفصول المختارة حاوی آگاهیهای بسیاری در زمینهء کلام و حدیث و فقه و تاریخ تشیع و دیگر فرقههای اسلامی است.بخش بزرگی از آن را مناظراتی تشکیل داده است که شیخ مفید و اسلاف وی در آن به دفاع از تشیع پرداختهاند و از حیث مناظرات دینی شیعه یک از کهنترین و اصیلترین منابع موجود به شمار میآید.
گفتار حاضر،سیری در الفصول المختارة را موضوع خود قرار داده است و به جوانبی چند از خصائص و امتیازات آن با نگاهی نسبتا تحلیلی و تفصیلی میپردازد.
خلاصه ماشینی:
"گفتار حاضر،سیری در الفصول المختارة را موضوع خود قرار داده است و به
کتاب الفصول المختارة که شاگرد دانشمندش،سید مرتضی علم الهدی،فراهم ساخته است به
البته در الفصول المختارة از غیر مناظرات شیخ مفید نیز مطالب فراوانی آمده است-که
باریک را از این قرار نقل کرده است که شیخ مفید در مسجد کوفه حضور یافته بود و بیش از
نمونه را،بیشترینهء آنچه شیخ مفید در مناظرات همین الفصول المختارة از جانب شیعه مجال
برینبنیاد،آنچه در این کتاب آمده،از مضامینی است که شیخ مفید و سید مرتضی
بخش بزرگی از گفتگوها و مناقشات شیخ مفید متوجه معتزلیان است و این جز به
شیخ مفید نام این دانشمند شیعی را برای ما بازگو نمیکند ولی از شیوهء استدلال او
<این جمله،بخشی از گفتار شیخ مفید است و تاریخ سخن او را تعیین میکند.
شاهدی در دست نیست که-آنسان که طابع الفصول المختارة در نجف اشرف پنداشته است16- این تاریخ،سال تألیف این کتاب را نشان دهد،یا-آنسان که به نظر میرسد دیگری تلقی
<فصولی از الفصول المختارة را مناظرههای دیگر متکلمان شیعه به خود اختصاص داده که شیخ مفید آنها را
<از عباات الفصول المختارة چنین برمیآید که شیخ مفید کتاب الفتیا را به جاحظ نسبت میدهد،نه نظام.
این چیزی است که نگارنده از سخن مرتضی درآغاز الفصول المختارة(چ کنگره،ص 71)درمییابد و
<این عقیدهء شیخ مفید که غسل و تکفین و خاکسپاری امام معصوم را مگر در مقام ضرورت جز امامی که
نمونه را،در مناظرهای دربارهء غیبت امام زمان-علیه السلام-که در آن شیخ مفید به التزام خود به«موافاة»
<فصل موردنظر از الفصول المختارة علی الظاهر از مناظرههای شیخ مفید نیست،بلکه از گفتارهای تبیینی"