Skip to main content
فهرست مقالات

واقعیتها و چشم اندازهای نظام آموزش و پرورش ویژه: بررسی تطبیقی ایران با چند کشور توسعه یافته

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (18 صفحه - از 324 تا 341)

کلیدواژه ها :

بررسی تطبیقی ،آموزش و پرورش فراگیر ،چشم‌انداز نظام آموزش و پرورش

کلید واژه های ماشینی : آموزش ، آموزش و پرورش ، کودکان ، آموزش و پرورش ویژه ، سازمان آموزش و پرورش استثنایی ، معلمان ، مدارس ، برنامه ، آموزش و پرورش فراگیر ، دانش‌آموزان

هدف:این تحقیق به منظور شناخت موقعیت آموزش و پرورش استثنایی کشور و فراهم آمدن امکان ارائهء راهبردهای توصیه‌ای به اجرا درآمده است.روش: روش این تحقیق کتابخانه‌ای و بررسی اسناد و مدارک علمی است.بدین منظور کشور ما در چهار خرده نظام مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی،منابع‌ انسانی،منابع مالی و برنامه‌ریزی درسی با کشورهای آلمان،انگلیس،امریکا،کانادا،ژاپن و فرانسه مورد مقایسه تطبیقی قرار گرفتند.یافته‌ها:نتایج این‌ بررسی نشان داد که در مقایسه با کشورهای پیشرو مورد مقایسه،کشور ما با مشکل فقدان قانون مصرح در حمایت از آموزش و پرورش فراگیر روبه‌روست. طرح ملی سنجش با تأخیر به مرحله اجرا درمی‌آید.در مقایسه با کشورهای مورد مطالعه که درجه تحصیلی کارشناسی،شرط اشتغال معلمان است،در کشور ما چنین شرطی وجود ندارد،لیکن 35 درصد شاغلین از چنین شرطی برخوردارند.نتیجه‌گیری:در کشور ما رایگان بودن آموزش و پروش ویژه و پیش‌بینی منابع بیمه درمان و آتی در منابع مالی آموزش و پرورش استثنایی،فهمی مناسب از حمایتهاست.لیکن در مقایسه با کشورهای مورد مقایسه از قاعده جلوگیری از هرگونه هزینه اضافی به دلیل معلولیت،فاصله داریم.کشور ما در برنامه‌ریزی،مقایسه با کشورهای پیشرو با مشکل ساختار متمرکز مواجه است.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت)