چکیده:
هدف:پژوهش حاضر مقایسه مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان آسیب دیده شنوایی و بینایی در مدارس تلفیقی و استثنایی استان قزوین است.روش:در پژوهش پس رویدادی حاضر،از بین دانشآموزان استثنایی،کلیه دانشآموزان طرح تلفیق(58 نفر)نیز تعداد 511 نفر از آنهایی که بیشترین شباهت را با توجه به متغیرهای کنترل مثل سن، جنس،پایه تحصیل و نوع معلولیت داشتند به عنوان گروه همتا شده با دانشآموزان تلفیقی انتخاب شدند.برای ارزیابی مهارتهای اجتمایی دانشآموزان از مقیاس درجهبندی مهارتهای اجتماعی گرشام والیوت(0991)فرم ویژه ارزیابی توسط معلم استفاده شد.یافتهها:نتایج این پژوهش نشان داد که بین میانگین نمره مهارتهای اجتمایی و همچنین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی و مدارس عادی(تلفیقی)تفاوت معناداری وجود ندارد.همچنین مقایسه دو گروه نشان داد که تفاوت معناداری بین دانشآموزان دختر و پسر ناشنوا در موقعیت تلفیقی و استثنایی وجود دارد.و این تفاوت نشان میدهد که دختران از نظر مهارت اجتماعی و پیشرفت تحصیلی نمرات بالاتری کسب کردهاند.نتیجهگیری:از یافتههای پژوهش نتیجهگیری میشود که تلفیق دانشآموزان استثنایی در مدارس عادی این استان تاثیری در جهت افزایش مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ندارد و باید همراه با این اقدام به عوامل مؤثر در تلفیق دانشآموزان نیز توجه شود.
Oebjectiv: This study was to investigate differences between social skills and academic achievement in students in integrated and regular schools in Qazvin province.
Method: 200 students were sampled from population of exceptional children:85 five students from integrated schools، and 115 students from special education schools. These two groups were matched according to their demographics such as age، gender، grade، and level of disability. Social Skills Rating System (Gresham & Elliot، 1990) was used to assess social skills. Academic achievement of students was assessed with GPA of students and achievement section of Social Skills Rating System.
Results: The finding of research indicated that there was not a significant difference between social skills and academic achievement of student in the integrated schools and special education classes. However، there were significant differences in social skills between male and female students. Female students were higher
both in social skills and academic achievement.
Conclusion: This research displays that integration of exceptional children in regular schools، without consideration of influential factors، will not yield higher social skills and academic achievement in exceptional students.
خلاصه ماشینی:
یافتهها:نتایج این پژوهش نشان داد که بین میانگین نمره مهارتهای اجتمایی و همچنین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی و مدارس عادی(تلفیقی)تفاوت معناداری وجود ندارد.
در پژوهش خانزاده(4831)نیز مهارتهای اجتماعی دانشآموزان کمشنوا در مدارس عادی و تلفیقی مورد مقایسه قرار گرفته است،نتایج وی نشان میدهد که تفاوت معناداری به لحاظ آماری بین دو گروه دانشآموزان استثنایی و تلفیقی وجود ندارد.
جدول 1-آزمون t مستقل برای مقایسه میانگین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان آسیبدیده بینایی در مدارس استثنایی و تلفیقی (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که در جدول 1 ملاحظه میشود با توجه به سؤال اول پژوهش،میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی میان دو گروه از دانشآموزان آسیب دیده بینایی شاغل به تحصیل در مدارس تلفیقی و استثنایی تفاوت معناداری وجود ندارد.
جدول 2-آزمون t مستقل برای مقایسه میانگین مهارت اجتماعی دانشآموزان آسیبدیده بینایی در مدارس استثنایی و تلفیقی (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که در جدول 2 ملاحظه میشود با توجه به سؤال دوم پژوهش،میانگین نمرات مهارت اجتماعی میان دو گروه از دانشآموزان آسیب دیده بینایی شاغل به تحصیل در مدارس تلفیقی و استثنایی تفاوت معناداری وجود ندارد.
آزمون t مستقل برای مقایسه میانگین مهارت اجتماعی دانشآزموان آسیب دیده شنوایی در مدارس استثنایی و تلفیقی (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که در جدول 4 ملاحظه میشود با توجه به سؤال چهارم پژوهش،میانگین نمرات مهارت اجتماعی میان دو گروه از دانشآموزان آسیبدیده شنوایی شاغل به تحصیل در مدارس تلفیقی و استثنایی تفاوت معناداری وجود ندارد.
بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر به منظور مقایسه مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای نقص شنوایی و بینایی در مدارس تلفیقی و استثنایی انجام گرفته است.