چکیده:
شناخت و بررسی مطالبات زنان از مهمترین مسائلی است که میتواند برنامهریزان و کارشناسان اجتماعی-فرهنگی را در محقق ساختن حقوق زنان و ارتقای نقش و جایگاه آنان در جامعه یاری کند.عدم آگاهی از مطالبات زنان و نیز فقدان شناخت کافی از حقوق واقعی زنان میتواند ابهامات و در نتیجه،عدم رضایت آنان را در پی داشته باشد.این امر نهتنها نیمی از جمعیت کشور را دچار بحران میکند،بلکه به تبع آن،بر جنبههای دیگر حیات اجتماعی تأثیر میگذارد. هدف کلی مطالعهء حاضر،شناخت حقوق زنان از دیدگاه نخبگان،به منظور ارائهء راهکار به تصمیمگیرندگان و برنامهریزان است تا در هنگام قانونگذاری و برنامهریزی مورد توجه قرار گیرد.این تحقیق از نوع مطالعات اکتشافی است و در استفاده از اسناد و متون از روش تحلیل محتوا و در تکمیل آن،از مصاحبه استفاده شده است. مقالهء حاضر دیدگاههای سه گروه،یعنی عالمان دینی پیشرو،نواندیشان دینی و برخی از افراد که دیدگاه سکولار دارند را بررسی میکند و پس از ارزیابی،به استنتاج نظریهء هریک از آنان مبادرت میکند. در پایان هر بخش،نتیجهگیری کلی در قالب جدولی خاص ارائه میشود و سپس بررسی تطبیقی هریک از بخشها با یکدیگر برای بهدست آوردن نقاط اشتراک و افتراق انجام میشود.در آخر،راهحلهایی برای ایجاد همگرایی بین نخبگان ارائه میشود تا راهگشایی برای محقق ساختن مطالبات زنان باشد.
خلاصه ماشینی:
"این گروه که بهدنبال بهبود وضعیت حقوقی و ارتقای منزلت اجتماعی زنان در جامعهء اسلامی است،به لحاظ توجه به مسائل زنان،خود به دو گروه تقسیم میشوند: گروه اول،آن دسته از نخبگان هستند که در حقوق زنان موارد به ظاهر تبعیضآمیز را با روش استدلال کلامی تفسیر و توجیه میکنند؛بهگونههایی که از نظر آنان،تفاوتهای حقوقی بین زن و مرد دارای رمز و رازی است که با نگاه مجموعی به حقوق و تکالیف زن و مرد قابل حل است و در مواردی نیز راهکارهایی برای اصلاح حقوق زنان ارائه میدهند.
اجازهء خروج از منزل دیدگاه آیت الله موسوی بجنوردی دربارهء اینکه زنان باید برای خروج از منزل،اجازهء شوهر را کسب کنند،به شرح زیر است: این واقعیتی است که قابل پذیرش نیست!چطور میشود اسلام چنین حکمی را برای زنان بدهد.
،یکسره خواهان برابری و یکسانی حقوق زن و مرد،مانند حقوق کشورهای لاییک هستند و بیشتر بر تطبیق قوانین با کنوانسیونهای بینالمللی و توصیههای نهادها و سازمانهای غربی تأکید دارند؛در حالیکه گروه اول و دوم با عنایت به منابع حقوق اسلامی،ضمن رد هرگونه تبعیض و بیعدالتی و نفی خشونت زا بودن احکام اسلامی،با بیان فلسفهء آفرینش و احکام الهی و ذکر ادلهء متعدد و تأکید بر حاکمیت اصل عدالت بر کلیهء احکام الهی،بر این نکته تأکید دارند که در یک نگاه جامع به نظام حقوق زن در اسلام و در نظر گرفتن تمامی جهات،نهتنها تبعیض و بیعدالتی در مورد حقوق زن مشاهده نمیشود،بلکه این تفاوتها کاملا منطقی و عادلانه است و حتی در برخی موارد جانب زنان بیش از مردان نگه داشته شده است."