چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش سازمانی و یادگیری سازمانی در بین کارکنان و اعضای هیات علمی منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی و ارائه الگویی جهت ارتقاء یادگیری سازمانی انجام گردید.شیوه انجام تحقیق توصیفی(همبستگی)بود.حجم نمونه برای کارکنان 651 نفر و برای اعضای هیات علمی 961 نفر برآورد گردید و به روش نمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب شد.برای گردآوری دادهها از پرسشنامه یادگیری سازمانی دیان نیفه 1002 و هوش سازمانی آلبرخت 3002 استفاده شد.دادههای گردآوری شده با استفاده از روشهای آماری رگرسیون دو متغیری،رگرسیون گام به گام،رگرسیون چندگانه به روش Enter و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که ابعاد هوش سازمانی(چشمانداز استراتژیک،سرنوشت مشترک،میل به تغییر،روحیه،اتحاد، کاربرد دانش و فشار عملکرد)در هردو گروه آزمودنیها با یادگیری سازمانی رابطه مثبت و معناداری دارند. متغیرهای سرنوشت مشترک،میل به تغییر و روحیه به ترتیب در هردو گروه درصد بیشتری از واریانس متغیر یادگیری سازمانی را تبیین کردهاند.همچنین نتایج مدل پیشبینی یادگیری سازمانی از طریق مولفههای هوش سازمانی نشان داد که میزان واریانس تعیین شده یادگیری سازمانی توسط متغیرهای سرنوشت مشترک،روحیه، کاربرد دانش و فشار عملکرد برابر 0/38 است،همچنین میزان واریانس تبیین شده سرنوشت مشترک توسط متغیرهایی مانند روحیه،کاربرد دانش و فشار عملکرد برابر 0/16 است و میزان واریانس تبیین شده روحیه توسط متغیرهایی مانند کاربرد دانش و فشار عملکرد برابر 0/05 است و در نهایت میزان واریانس تبیین شده کاربرد دانش توسط متغیر فشار عملکرد برابر 0/76 است.
خلاصه ماشینی:
"در گام بعدی متغیر میل به تغییر بدلیل دارا بودن بالاترین ضریب همبستگی با یادگیری سازمانی وارد معامله رگرسیون شده و به همراه متغیر سرنوشت مجموعا 0/187 درصد از واریانس یادگیری سازمانی را تبیین کردهاند که با توجه به F مشاهده شده 762/871 این میزان واریانس تعیین شده و در نتیجه مدل تحلیل رگرسیون در گام دوم معنیدار است.
رگرسیون گام بهگام مربوط به سهم هریک از ابعاد هوش سازمانی و ویژگی جمعیت شناختی هیات علمی در یادگیری سازمانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که در جدول فوق مشاهده میکنیم در گام اول متغیر سرنوشت مشترک بدلیل دارا بودن بالاترین ضریب همبستگی صفر مرتبه با متغیر وابسته وارد معامله رگرسیون شده و 0/007 از واریانس متغیر یادگیری سازمانی را تبیین کرده است که با توجه به F مشاهده شده 883/548 این میزان واریانس تبیین شده و در نتیجه مدل رگرسیون در گام اول در سطح 0/10 معنیدار است.
در گام اول برای رسم مدل پیشبینی عوامل مؤثر بر یادگیری سازمانی،ابتدا همه عوامل راکه شامل عوامل هفتگانه زیر میباشد در مدل وارد میکنیم: سرنوشت مشترک 2-روحیه 3-کاربرد دانش 4-فشار عملکرد 5-رویکرد استراتژیک 6- میزان تغییر 7-اتحاد (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار شماره 1:مدل پیشبینی عوامل م ؤثر بر یادگیری سازمانی از آنجایی که در این پژوهش هدف بررسی نقش واسطهای و پیشبینیکننده متغیرها و همچنین تعیین میزان اثرات مستقیم و غیر مستقیم این متغیرها با یکدیگر به روش تحلیل مسیر است بنابراین ابتدا به منظور برآورد اثرات مستقیم و ضرایب مسیر بین متغیرها در مدل با استفاده از روش تحلیل مسیر ضرایب مسیر بین متغیرها که در واقع همان ضرایب استاندارد با استفاده از رگرسیون چند متغیری(اثرات مستقیم)میباشند محاسبه گردید که در جدول 6 ارائه گردیده است."