خلاصه ماشینی:
"خلاصهء پیشنهاد فاضل در حل معمای جذر اصم اینکه:این کلام یک ترکیب خبری است اما به دلیل وضعیت خاص آن،یعنی خود ارجاعی،آن نه صادق است و نه کاذب و آنچه در تعریف خبر بهعنوان قول محتمل صدق و کذب گفته میشود باید بهعنوان ویژگی افراد شایع و متداول تلقی شود و نه بهعنوان ویژگی همهء افراد،زیرا چنانکه گفته شد لازم نیست که آنچه در تعریف شیء ذکر میشود در همهء افراد آن موجود باشد.
راهحل دوم او در راهحل دومی،که در رساله با عبارت"و یمکن ان یقال"شروع میشود این امکان را میپذیرد که در حل این معما،کلیت تعریف خبر مطابق نظر رایج پذیرفته شود اما گفته شود که خصوصیت موجود در کلام مورد بحث،یعنی اتحاد حکایت و محکی،در اینجا مانع از آن است که بتوان آن را به صدق و یا کذب متصف کرد،اما اضافه میکند که این راهحل فقط در تقریر دوم شبهه میتواند معما را منحل کند.
این بدین معنا است که صدق آنچه در تعاریف ذکر میشود ذکر خصوصیاتی است که در افراد شایع و متداول یافت میشود و به تعبیر فاضل: اما اگر گفته شود که اگر تعریف خبر بر آن کلام صادق نیست از کجا خبر بودن آن را میتوان دانست؟در پاسخ خواهم گفت که فرق انواع را با یکدیگر همانگونه که از طریق تعریف میتوان دانست از طریق استقراء و ملاحظهء جزئیات نیز میتوان معلوم ساخت،بلکه عمده از همین طریق است-زیرا معرف اول وجه امتیاز انواع را از یکدیگر،از تتبع احوال آن انواع بدست میآورد،بدون اینکه تعریفی را بداند،سپس آنچه را که تصور میکند شایسته است که جامع افراد نوع و مانع افراد غیر قرار گیرد،تعریف قرار میدهد تا کار را بر پژوهندگان آسان نماید."