چکیده:
یکی از مسایل فقهی- حقوقی که اهداف خاصی را دنبال می کند، موضوع عده می باشد. در مدت عده، چه عده طلاق و چه عده وفات، زنان حق ازدواج مجدد ندارند. عده در تمام مذاهب اسلامی اصلی مسلم می باشد و تنها در احکام آن اختلافاتی جزیی دیده می شود. در این نوشتار ضمن بررسی تطبیقی قوانین عده در ایران و برخی کشورهای اسلامی و غیراسلامی به این سوال پاسخ داده می شود که آیا در قوانین کشورهای اروپایی و آمریکایی مساله ای به نام عده وجود دارد؟ در پاسخ روشن می شود اصل بر عدم وجود عده است، لیکن جهت پیشگیری از مشکلات ناشی از اختلاط نسب در کشورهای مذکور، تمهیداتی مانند اطاله دادرسی، تفریق جسمانی در خلال رسیدگی به دادخواست طلاق و منع زوجین از ازدواج مجدد به مدت تعیین شده در حکم طلاق، اهداف عده را به گونه ای غیرمستقیم محقق می سازد.
Iddah is a jurisprudential and legal issue behind which there is specific goal. During Iddah، divorce Iddah or death Iddah، women are not allowed to remarry. In all Islamic denominations، Iddah is an undeniable principle though there are minor disagreements with respect to the related verdicts. After doing a comparative study of the laws of Iddah in Iran and some other Islamic and non-Islamic countries، the paper tries to answer the question whether there is Iddah in the laws of European and American countries. The answer is no، but to prevent problems of genealogical mixture in these countries، provisions such as lengthening the hearing sessions، the prohibition of body contact during the procedure of divorcing، and the couples being banned from remarrying as determined in the divorce verdict have been implemented which serve the purpose of Iddah.
خلاصه ماشینی:
"در این نوشتار ضمن بررسی تطبیقی قوانین عده در ایران و برخیکشورهای اسلامی و غیراسلامی به این سوال پاسخ داده میشود که آیا در قوانینکشورهای اروپایی و آمریکایی مسئلهای به نام عده وجود دارد؟در پاسخ روشنمیشود اصل بر عدم وجود عده است،لیکن جهت پیشگیری از مشکلات ناشی ازاختلاط نسب در کشورهای مذکور،تمهیداتی مانند اطاله دادرسی،تفریق جسمانی درخلال رسیدگی به دادخواست طلاق و منع زوجین از ازدواج مجدد به مدت تعیین شدهدر حکم طلاق،اهداف عده را به گونهای غیرمستقیم محقق میسازد.
قانون مذکور جهت حمایت از زن در زمان عده و بعد از آن پس از طلاق برای زن حقدریافت نفقه به مدت یکسال قرار داده است1 ((bma/402)5891,wal sutats lanosrep noitpyge eht).
-2)هندوستان قانون هندوستان اگرچه در اکثر موارد بر قانون انگلستان منطبق میباشند،ولی درمورد مسائل مربوط به خانواده در حوزه هندوها و مسلمانان تابع آیین آنان است و طبققانون مسلمانان حنفی(قانون حمایت از حقوق زنان در طلاق مصوب 1986 م)زنانمطلقه در مدت عده استحقاق دریافت نفقه را دارند،ولی در قانون مدت عده تعییننشده و مرد مکلف است نفقه زن مطلقه را تا زمان مرگ وی یا تا زمانی که مجدداازدواج نکرده تامین نماید (6891 tca(ecrovid no sthgir fo noitcetorp)namow milsum eht).
طبق ماده مذکور،زوجین در چهار مورد میتوانند تقاضای طلاق نمایند:محکومیت قطعی یکی اززوجین؛منکوحه غیر مدخوله(این مورد مبتنیبر احکام کلیسایی است)؛حکم بهبطلان یا انحلال ازدواج در خارج از کشور یا انعقاد نکاح جدید در خارج(مشروطبر اینکه یکی از زوجین تبعه خارجی باشد)و قطع رابطه زندگی مشترک.
در همان بند ازدواج شوهر در خارج از کشور،اگر چه به جهت جلوگیری از تعدد زوجات در ایتالیا مورد پیشبینی مقنن قرار گرفته،از موجبات درخواست طلاق عنوان شده و به نحوی نشانگر این واقعیت است کهزوج از زوجه برای مدتی دور بوده و با ازدواج مجدد عملا رابطه زناشویی باهمسر اول منتفی میباشد."