چکیده:
رواج معاشرت های دختران و پسران قبل از ازدواج در کنار تغییر ساختار جنسیتی دانشگاه ها دو پدیده اجتماعی و فرهنگی نوظهور سال های اخیر در جامعه ایران می باشد که این مقاله نقطه تلاقی این دو را مورد کنکاش قرار می دهد. بر اساس نظریه بلاو، نویسندگان استدلال می کنند که هرچه ناهمگونی جنسیتی در کلاس ها بیشتر باشد، فرصت های تماس اعضای گروه اقلیت با یکدیگر کاهش یافته و در نتیجــه دوستی های بین گروهی افزایش می یابد. در کنار ناهمگونی جنسیتی نقش نگرش افراد نیز مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این مطالعه پیمایشی که با 425 نفر پاسخگو در دانشگاه شیراز انجام شده حاکی از آن است که ناهمگونی جنسیتی در کلاس ها باعث ایجاد فرصت بیشتر برای تماس و در نتیجه دوستی بین دو جنس شده است. بنابراین، میزان دوستی های بین جنسیتی تابعی معکوس از اندازه گروه جنسیتی در کلاس بوده است؛ اما این نتیجه را برای دختران باید با احتیاط بیشتری عنوان کرد. نتایج مربوط به نگرش افراد نشان می دهد که این متغیر همبستگی بالاتری به نسبت متغیر ناهمگونی جنسیتی با تجربه اینگونه معاشرت ها داشته است، بنابراین باید در تبیین روابط بین جنسیتی، نقش ساختارهای عینی و ذهنی را در کنار هم مورد ملاحظه قرار داد.
Growing pattern of premarital dating and friendship، together with transformation in the gender structure of Iranian universities are two emerging socio-cultural phenomena. In this paper، we examine the intersection of these two phenomena among university students. Based on Blau's theory، we hypothesize that as gender heterogeneity in classrooms increases، the contact chance within the members of minority gender groups decrease and on the contrary، friendship among the members of the majority gender group increase.
The findings of a survey conducted among 425 students from Shiraz University، supported Blau's theory، indicate that gender heterogeneity in classrooms provide greater opportunity for interaction with the members of opposite-sex. In the case of female students، these findings should be interpreted cautiously however. Results also suggest that individual attitude has explained variance of the dependent variable more than gender heterogeneity. Although both objective macro structures and subjective micro structures affect social relations، the latter has more immediate influences.
خلاصه ماشینی:
" از آنجا که یکی از انواع روابط اجتماعی که در سالهای اخیر توجه محققان را در جامعه ما به خود جلب کرده است، معاشرت و دوستیهای دختر و پسر قبل از ازدواج میباشد و از طرف دیگر یکی از محیطهایی که به دلیل همحضوری دختران و پسران فرصتهای تماس برای برقراری چنین روابطی را فراهم کرده است، دانشگاه میباشد، مقاله حاضر، شامل دو مطالعه است که در مطالعه اول از یک سو، به بررسی رابطه ناهمگونی جنسیتی با دوستی و معاشرت دختران و پسران در دانشگاه میپردازد و از سوی دیگر به دلیل اینکه نقش ساختارهای خرد و ذهنی افراد از قبیل نگرشها و معانی ذهنی آنها در ارتباطات اجتماعی قابل انکار نیست، نویسندگان مقاله در مطالعه دوم به بررسی نگرش دانشجویان و نقش آن در چنین معاشرتهایی پرداختهاند، اما تأکید اساسی بر آزمون نقش ساختارهای عینی و جمعیتی است.
بررسی رابطه ناهمگونی جنسیتی در ساختار کلاسها با تجربه دوستی و معاشرت با جنس مخالف که نتایج آن در جدول شماره 5 نشان داده شده، بیانگر آن است که هم راستا با نظریه و تحقیقات بلاو، هر چه از طرف کلاسهای همگون به طرف کلاسهای ناهمگون پسرانه و سپس دخترانه پیش میرویم، تعداد پسرانی که دارای چنین معاشرتها و دوستیهایی بودهاند بیشتر میشود، به نحوی که فراوانی این دسته از پسران به ترتیب از 2/22 درصد به 1 /30 و سپس 8/53 درصد افزایش مییابد."