چکیده:
این پژوهش با تکیه بر رویکرد جامعهشناختی2در مطالعه و بررسی پدیدهء وسائل ارتباط جمعی به مثاه نماد دهکدهء جهانی(در قالب سنجش گرایش جوانان به گزینش برنامههای کانالهای تلویزیونی ماهوارهای در بین نمونهای به حجم 1400 نفر به تفکیک 750 نفر از دانشجویان دانشگاه دولتی زنجان (دانشکدههای علوم انسانی،علوم پایه،فنی مهندسی،کشاورزی)و 650 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی زنجان(دانشکدههای علوم انسانی،علوم پایه،فنی مهندسی،آموزش معلمان)؛با استفاده از فرمول برآورد حجم نمونهء دبلیو جی کوکران)؛مبتنی بر روش تحقیق پیمایشی جهت آزمون فرضیههای پژوهش(طبق برنامهء (SPSS ،به سنجش و اندازهگیری متغیرهای بنیادی ذیل میپردازد:اول متغیر گرایش(به عنوان متغیر وابسته)که تابع دو عنصر است:1)انتظار فایده،3یعنی یک فرد تا چه حد از یک رفتار یا پدیده در آیندهء دور یا نزدیک،انتظار فایده در ارضای نیازهای شخصی یا جمعی دارد 2)ارزیابی فایده؛4یعنی آیا آن رفتار یا پدیده در حال حاضر در مقایسه با گذشته،برای آن فرد در ارضای نیازهای شخصی یا جمعی فایده دارد یا نه.دوم متغیر گزینش یا هنجار ذهنی تابع دو عنصر است:1)دیگران مهم،5یعنی انتظار اینکه یک رفتار خاص در چهارچوب عوامل کارکردی،چگونه از نظر دیگر افراد مهم ارزیابی میشود؟2)انگیزش پیروی،6یعنی انگیزهء فرد برای پیروی از رفتاری خاص در چهارچوب عوامل ساختاری در برابر انتظارات دیگران به صورت مثبت است یا منفی؟
خلاصه ماشینی:
"وسائل ارتباط جمعی،نماد دهکدهء جهانی1 ذبیح اله صدفی* سکینه بابائی**چکیده این پژوهش با تکیه بر رویکرد جامعهشناختی2در مطالعه و بررسی پدیدهء وسائل ارتباط جمعی به مثاه نماد دهکدهء جهانی(در قالب سنجش گرایش جوانان به گزینش برنامههای کانالهای تلویزیونی ماهوارهای در بین نمونهای به حجم 1400 نفر به تفکیک 750 نفر از دانشجویان دانشگاه دولتی زنجان (دانشکدههای علوم انسانی،علوم پایه،فنی مهندسی،کشاورزی)و 650 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی زنجان(دانشکدههای علوم انسانی،علوم پایه،فنی مهندسی،آموزش معلمان)؛با استفاده از فرمول برآورد حجم نمونهء دبلیو جی کوکران)؛مبتنی بر روش تحقیق پیمایشی جهت آزمون فرضیههای پژوهش(طبق برنامهء (SPSS ،به سنجش و اندازهگیری متغیرهای بنیادی ذیل میپردازد:اول متغیر گرایش(به عنوان متغیر وابسته)که تابع دو عنصر است:1)انتظار فایده،3یعنی یک فرد تا چه حد از یک رفتار یا پدیده در آیندهء دور یا نزدیک،انتظار فایده در ارضای نیازهای شخصی یا جمعی دارد 2)ارزیابی فایده؛4یعنی آیا آن رفتار یا پدیده در حال حاضر در مقایسه با گذشته،برای آن فرد در ارضای نیازهای شخصی یا جمعی فایده دارد یا نه.
Subjective Norm/Selection مؤثر بر گرایش به برنامههای کانالهای تلویزیونی ماهوارهای،طی ابعاد دوگانهء ذیل تجزیه و تحلیل میشود:1 1)دیگران مهم،یعنی انتظار اینکه یک رفتار خاص(مثلا گزینش برنامههای کانالهای تلویزیونی ماهوارهای)در چهارچوب عوامل کارکردی یعنی:معیارهای گزینش،2شیوههای گزینش3و پردازشهای گزینش،4چگونه از نظر دیگر افراد مهم گروه یا جمع ارزیابی میشود2)انگیزش پیروی،یعنی انگیزهء فرد برای پیروی از یک رفتار خاص(مثلا گزینش برنامههای کانالهای تلویزیونی ماهوارهای)در چهارچوب عوامل ساختاری،یعنی:دادههای گزینش،5سازوکارهای گزینش،6 الگوهای گزینش7و بازخوردهای گزینش8در برابر انتظارات دیگران(در گروه یا جمع)مثبت است یا منفی؟ در بین وسائل ارتباط جمعی،با توجه به ساختار و کارکردهایی که از آنها انتظار میرود،یعنی کاربرد:سرگرمی و تفریح،اطلاعات و دانش مربوط به جهان، برخوردهای اجتماعی گروههای اجتماعی،نیازهای اجتماعی و هویت شخصی؛رسانهء تلویزیون گستردهترین و کمتخصصیترین رسانههاست که میتواند کارکردهای مورد انتظار را بهتر از رادیو و مطبوعات ارضا کند(دوورژه،1366:111)9."