چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف ساخت و بررسی روایی و پایایی «آزمون سنجش رشد شناخت، ارتباط اجتماعی و حرکت نیوشا» به عنوان یک مقیاس سنجش مهارت های شناختی، ارتباط اجتماعی و حرکت در کودکان فارسی زبان از تولد تا شش سالگی انجام شد.
روش: نسخه اولیه این آزمون پس از بررسی منابع مختلف، در سه زمینه رشدی شناخت، ارتباط اجتماعی و حرکت در 13 گروه سنی از تولد تا 72 ماه ساخته شد. پس از یک بررسی مقدماتی، این آزمون با مراجعه به مهدهای کودک، روی 593 کودک طبیعی از دو جنس در استان تهران اجرا شد. پایایی آزمون به شیوه بازآزمایی، پایایی بین نظرات پرسشگران، روایی محتوا، و روایی ساختار آن تعیین گردید.
یافته ها: در بررسی هر دو نوع پایایی، همبستگی بیش از 92% به دست آمد (001/0pp).
نتیجه گیری: آزمون سنجش رشد شناخت، ارتباط اجتماعی و حرکت نیوشا، مقیاس گسترده و یک پارچه ای برای ارزیابی سیر رشد و شناسایی هر گونه تاخیر در مهارت های رشدی کودکان فارسی زبان از آغاز تولد تا شش سالگی است و از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
"روایی و پایایی «آزمون سنجش رشد شناخت، ارتباط اجتماعی و حرکت نیوشا» در کودکان فارسی زبان دکتر زهرا جعفری 1 ، دکتر حسن عشایری2، سعید ملایری3، دکتر فرشید علاءالدینی4 Validity and Reliability of Newsha Cognitive, Social Communication and Motor Development Scale in Persian Speaking Children Zahra Jafari*, Hassan Ashayeri a, Saeed Malayeri b, Farshid Alaedini c چکیده هدف: این پژوهش با هدف ساخت و بررسی روایی و پایایی «آزمون سنجش رشد شناخت، ارتباط اجتماعی و حرکت نیوشا» بهعنوان یک مقیاس سنجش مهارتهای شناختی، ارتباط اجتماعی و حرکت در کودکان فارسی زبان از تولد تا شش سالگی انجام شد.
نظر به اهمیت دسترسی به مقیاسهای معتبر در بررسی سیر بهنجار رشد، شناسایی اختلالهای رشدی، و بهرهگیری از نتایج آنها در تصمیمگیریهای آموزشی، درمانی و توانبخشی، در بررسی حاضر ساخت و تعیین روایی و پایایی آزمون سنجش رشد شناخت، ارتباط اجتماعی و حرکت نیوشا17 (NCSCMDS) در سه زمینه مهارتهای شناختی18، ارتباط اجتماعی19 و حرکتی20 ظریف و درشت در کودکان فارسیزبان از آغاز تولد تا شش سالگی در استان تهران مورد توجه قرار گرفت.
با توجه به شمار نمونه مورد نیاز و تهیه فهرست کامل مراکز زیر پوشش 1- Loaney 2- Richards3- Romanik 4- Prechtl5- Salmoni 6- Kail7- Yan 8- Thomas9- Stelmach 10- Deutsch11- Newellm 12- Rossetti13- Tuohym 14- Brown15- Mercer-Mosely 16- Watkins17- Newsha Cognitive, Social Communication and Motor Development Scale 18- cognitive19- social communication 20- motor سازمان بهزیستی و مراکز بهداشت استان تهران، مهدها یا مراکز بهداشت مورد بررسی از هر یک از مناطق شرق، غرب، شمال، جنوب و مرکز، بهصورت خوشهای و کودکان مورد بررسی در هر مهد یا مرکز بهصورت تصادفی انتخاب شدند."