چکیده:
انسان همیشه در پی زیبایی است.تا آنجا که این پویش همهء ابعاد زندگیاش را دربرگرفته،او محسوسات پیرامونش را درک کرده،تحت تأثیر جاذبهء آنها قرار میگیرد. همچنین زیبایی معنوی کار نیک را وجدان میکند؛لذا آن را تحسین کرده،نیکوکار را دوست دارد.اما گاهی در تعامل با زیباییها به خطا میرود.این مقاله در پی تبیین آفاتی است که در اثر برخورد نادرست با زیباییها ایجاد میشود.مبنای استناد این مقوله،آیاتی از قرآن کریم است.
Human beings have always been in search of beauty. This quest encompasses all aspects of their life. They perceive the perceptible things surrounding them and are influenced by their attraction; they also grasp spiritual beauty and appreciate it. Nevertheless، they sometimes go astray in their interactions with beauties. The writer has studied a kind of pathology of beauty with reference to some verses from the Qur'an.
خلاصه ماشینی:
5 2-«حلیة»(از ریشهء حلی)برای دلالت بر زیباییهای مادی استعمال شده و دارای بار مثبت است6و به صورت فعلی(یحلون) نیز برای اشاره به استفاده از زیباییهای مادی به کار رفته است.
1البته این واژه به صورت مصدری(جمال)به زیبایی مادی هم اطلاق شده،2اما چنانکه گفتیم،بیشتر در زیباییهای معنوی به کار رفته و دارای بار معنایی مثبت میباشد.
7-«تزیین»(از ریشهء زین)-که به اعتبار کاربردش در بعد معنوی،آن را ذیل واژه زینة ذکر نکردیم-این واژه به صورت فعلی (زین،زینه،زین،زینا)استعمال شده و در یک مورد دارای بار معنایی مثبت4و در بقیهء موارد،دارای باری منفی است5و به زیبا جلوه کردن زشتیها اشاره دارد.
گاهی نیز(در صورت عدم موفقیت راه اول) صورت ذهنی حاضر نزد انسان را با اینکه به ضرر اوست،به نفع وی جلوه میدهد،که در لسان آیات،هم به عنوان«تزیین»آمده: و زین لهم الشیطان أعمالهم» (نمل42/)و هم به عنوان«تسویل»و املای شیطان از آن یاد شده: الشیطان سول لهم و أملی لهم (محمد/ 52)و گاهی مبتلای به آن به عنوان جاهل مرکب(کسی که نمیداند که نمیداند،یا میپندارد که میداند)مطرح شده است: هم یحسبون أنهم یحسنون صنعا (کهف401/)2.
جوادی آملی،تفسیر موضوعی قرآن،کریم،ج 01، اثرات تزیین 1-خردگریزی و هویپرستی کسی که دچار تزیین شده،نظارهگر یک زیبایی دروغین است و دروغ با هیچ بینه و برهانی قابل اثبات نیست،لذا چنین شخصی به جای عمل براساس برهان و استدلال، براساس هوی و هوس خود عمل میکند: أفمن کان علی بینة من ربه کمن زین له سوء عمله و اتبعوا أهواءهم (محمد41/)اما «مؤمنان همواره پیرو حجت قطعی هستند، حجتی که راه و روش صحیح را برای انسان بیان میکند.