چکیده:
این پژوهش در راستای تبیین نقش مدیریت مبتنی بر هوش عاطفی در اثربخشی هیئت علمی با استفاده از مرور ادبیات مربوطه،مدلی پیشنهادی را با 10 مولفه ارائه نموده است.روش پژوهش توصیفی(پیمایشی) و جامعه آماری،متشکل از کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 8 (N-3500) بود.با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی و متناسب با حجم تعداد 351 نفر بعنوان نمونه تحقیق انتخاب گردید.ابزار گردآوری دادهها دو پرسشنامه محقق ساخته بود.برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آماری t مستقل، آزمون ویلکاکسون،تحلیل واریانس،تحلیل عاملی و تخلیل مولفههای اصلی استفاده شد.یافتههای پژوهش، 10 عامل مدیریتی مبتنی بر مفهوم هوش عاطفی را که بیشترین تاثیرگذاری را بر اثربخشی هیئت علمی داشت،اولویتبندی نمود.نتائج بدست آمده همچنین تفاوت معناداری را بین وضع موجود و مطلوب نشان داد.در پایان به منظور کاهش این تفاوت و ارتقاء هرچه بیشتر اثربخشی اعضاء هیئت علمی،مدل پیشنهادی ارائه گردید که با درجه تناسب 95%به تائید 30 نفر از صاحبنظران و متخصصان آموزش عالی رسید.
خلاصه ماشینی:
"مدل پیشنهادی مدیریت هوش عاطفی جهت ارتقاء اثربخشی اعضاء هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی (به تصویر صفحه مراجعه شود) عناصر اصلی وزیر مولفههای مدل -فلسفه مدل(80/8 در مقایسه با 6) 1-مبتنی بر تربیت انسان با تأکید بر قابلیتهای هوش عاطفی 2-مبتنی بر شکوفایی توانمندیهای عاطفی اعضاء هیئت علمی به منظور ارتقاء اثربخشی آنها -اهداف مدل(76/12 از میانگین 9) 1-ایجاد و گسترش مدیریت و فضای عاطفی در دانشگاه به منظور ارتقاء اثربخشی اعضاء هیئت علمی 2-ایجاد احساس تعلق عاطفی اعضاء هیئت علمی به محیط دانشگاه و اثربخشی بیشتر آنها -مبانی نظری مدل(60/13 در مقایسه با 9) 1-هوش چندگانه،گاردنر،1983 2-تئوری عملکردی هوش عاطفی،گلمن و همکاران،2002 3-رهبری تحولی،بس،1990 -مولفههای مدل(60/46 در مقایسه با 30) 1-توانمندسازی 2-ارتباطات 3-ظرفیتسازی 4-تعهد 5-مشارکت 6-اخلاق 7- انعطافپذیری 8-انگیزش 9-خودرهبری 10-اعتماد -مراحل اجرایی مدل(73/37 در مقایسه با 24) 1-فراهمسازی زیرساختهای اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی،سیاسی و تکنولوژیکی 2-ایجاد مرکز امور هیئت علمی در معاونت آموزشی 3-تدوین و اجرای قوانین و مقررات مربوط به هیئت علمی بر مبنای مولفههای عاطفی به تأیید کارشناسی امور هیئت علمی 4-برقراری ارتباط مرکز هیئت علمی با کنسرسیوهای پژوهشی هوش عاطفی 5-اعمال ضرایب آزمون هوش عاطفی در فرآیند جذب و استخدام اعضای هیئت علمی و دانشجویان بورسیه در کنار دیگر آزمونها 6-اعمال ضرایب آزمون هوش عاطفی در فرآیند اعطای سمتهای دانشگاه به مدیران گروهها،روسا و معاونان دانشکدهها و روسای دانشگاهها و معاونان 7-تدوین و اجرای برنامههای جامع و بلندمدت آموزشی و کارگاهی هوش عاطفی ویژه مدیران،اعضاء هیئت علمی،کارکنان و دانشجویان 8-تدوین فرم نظرسنجی عملکرد اساتید -نظام بازخورد و ارزیابی مدل(63/18 در مقایسه با 12) 1-ایجاد نظام اطلاعات مدیریت،فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور جمعآوری کلیه گزارشهای حاصل اجرای مدل 2-ارزیابی اثربخشی اعضاء هیئت علمی با تأکید بر مؤلفههای هوش عاطفی بازخوردهای دریافتی از دانشجویان 3-ارزیابی میزان مولفههای هوش عاطفی در مدیران با استفاده از آزمونهای مربوطه 4-بازنگری مدل و مهندسی مجدد برنامههای مدیریت مبتنی بر هوش عاطفی دانشگاه سوال چهارم:درجه تناسب مدل پیشنهادی از دیدگاه صاحبنظران و متخصصان آموزش عالی چه میزان است؟ در پاسخ به این سئوال و به منظور تعیین اعتبار مدل،پرسشنامهای مشتمل بر فلسفهء،اهداف، مبانی نظری،مولفههای مدل،مراحل اجراء و نظام بازخورد و ارزیابی،طراحی و در معرض داوری متخصصان آموزش عالی قرار گرفت."