چکیده:
هدف این پژوهش ن یمه آزمایشی تعیین میزان تأثیر شبیهسازیهای ذهنی ساده و توأم فرایندی و فراوردهای بر بهبود عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان،جهت به کارگیری آن در برنامههای آموزشی بود.تعداد 104 دانشآموز دختر پراستعداد پایه اول دبیرستان با روش تصادفی ساده و 104 دانشآموز عادی با روش در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در 4 گروه(در مجموع 8 گروه)شبیهسازیهای ذهنی ساده فرایندی،فراوردهای،توأم و گروه گواه جایگزین شدند.در مرحله پیشآزمون و پسآزمون تمام آزمودنیها به آزمون عملکرد تحصیلی(1382)و آزمون میان ترم درس شیمی پاسخ دادند.آموزشهای شبیهسازی ذهنی برای گروههای آزمایشی به مدت 5 جلسه 10 دقیقهای ارائه گردید،گروه گواه هیچ آموزشی ندید.دادهها با روشهای آماری تحلیل واریانس چندگانه،تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی توکی بر اساس نمرات افتراقی آزمون شد.یافتهها حاکی از این بود که شبیهسازی ذهنی موجب بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان در زیر عاملهای خودکارآمدی،برنامهریزی و انگیزش میشود (05/0 P> )ولی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تأثیری ندارد.
خلاصه ماشینی:
"Mental imagery اضطراب یکی از مشکلات متداول بسیاری از دانشآموزان است و عملکرد تحصیلی آنها را
سازیهای ذهنی ساده و توأم فرایندی و فراوردهای بر عملکرد تحصیلی دانشجویان و نیز
انتظار داشت که شبیهسازی ذهنی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان تأثیر مفیدی داشته باشد.
از سوی دیگر بررسی تأثیر نوع شبیهسازی ذهنی جالب توتجه است.
گرفت تأثیرپذیری ترکیب خطی این 5 عامل از متغیر شبیهسازی ذهنی معنادار است.
است از آزمون تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد،که نتایج نشان داد شبیهسازی بر بهبود
نتایج جدول 3 نشان داد که تنها تفاوت بین شبیهسازی ذهنی فراوردهای گروه آزمایش با
نتایج آزمون توکی نشان داد که تفاوت بین شبیهسازی ذهنی فرایندی و فراوردهای گروه
جدول 6 نشان میدهد شبیهسازی ذهنی بر انگیزش دانشآموزان در سطح 95 درصد
نتایج این پژوهش نشان داد که شبیهسازی ذهنی باعث بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان
نشان دادند شبیهسازی ذهنی موجب بهبود عملکرد تحصیلی میشود.
دادند تأثیر شبیهسازی ذهنی فرایندی است که بر انگیزش دانشآموزان تأثیرگذار
(1383)و سیاوشی(1385)است که نشان دادند تأثیرات شبیهسازی ذهنی فرایندی بهتر از
بر اساس نتایج پژوهش حاضر نتایج حاکی از این مطلب است که مغایر با پژوهشهای پیین شبیهسازی ذهنی
نتایج پژوهش نشان داد که شبیهسازی ذهنی بر پیشرفت تحصیلی تأثیری ندارد.
مطابق با یافتههای این پژوهش مبنی بر تأثیر شبیهسازی ذهنی بر خودکارآمدی،برنامه
بررسی تأثیر شبیهسازی ذهنی فرایندی و فراوردهای بر بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان،
بررسی تأثیر ساده و توأم شبیهسازیهای ذهنی فرایندی و فراوردهای بر بهبود عملکرد
فرایندی و شبیهسازی ذهنی برایندی در بهبود عملکرد تحصیلی و کاهش اضطراب امتحان."