چکیده:
تحقیق حاضر،به منظور بررسی میزان رضایت،انگیزش و عملکرد شغلی کارکنان آموزشی صورت گرفته است.به همین منظور،از جامعهی آماری که مشتمل بر کارکنان آموزشی بود 93 نفر انتخاب شدند.شیوهی انتخاب آزمودنیهای تحقیق،به صورت سرشماری است؛یعنی،تمام افراد در تحقیق شرکت داشتند و پرسشنامههای کامل عودت داده شده 93 نفر میباشد.برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامهی رضایت شغلی (JDI) و نیز پرسشنامهی انگیزههای شغلی و پرسشنامهی عملکرد شغلی که با توجه به شرایط آموزشی تنظیم شده بود استفاده گردید.ضریب پایایی سه پرسشنامهی مورد استفاده،به ترتیب عبارتند از:96/0،91/0 و 90/0 یافتههای پژوهش،نشان داد که کارکنان آموزشی از رضایت،انگیزش و عملکرد شغلی بالاتر از متوسط برخوردارند. مؤلفههای رضایت از حقق و رضایت از ارتقا پایینتر از بقیهی مؤلفهها هستند.نیازهای سطح پایین و سطح بالای کارکنان،همگی در سطحی بالاتر از متوسط قرار دارند.مهمترین عامل رضایت شغلی کارکنان آموزشی،خود شغل یا نفس کار؛یعنی،تدریس و آموزش میباشد. انگیزههای قدرت و معنوی،پیشبینیکنندههای عملکرد شغلی کارکنان آموزشی هستند و در مجموع انگیزش شغلی و رضایت شغلی و تعامل آنها پیشبینیکنندهی عملکرد شغلی کارکنان هستند.
خلاصه ماشینی:
"جعفرزاده و فتاحی(1382:ص 11)در تحقیق خود در مورد بررسی رضایت شغلی اعضای هیأت علمی کتابداری در ایران به این نتیجه رسیدهاند که رضایت شغلی اعضای هیأت علمی،از ابعاد مختلف(نوع کار،مافوق،همکاران،ارتقا در سازمان و حقوق)تأثیرپذیر است و در سطح پایینی است؛اما بیشتر آنان(88 درصد)از شغل خود به طور کلی و بدون توجه به گروه یا دانشگاهی که عضو آن هستد،در حد زیاد و بسیار زیاد رضایت دارند.
در جریان مقایسهای که بین میزان رضایت و کارآیی کارکنان و مدیران غیر هیأت علمی در دانشگاه صنعتی اصفهان به انجام رسیده،چنین اظهار نظر شده است:اگرچه شرایط و امکانات مدیران غیر هیأت علمی در دانشگاه،از نظر حقوق و مزایا،جایگاه،شخصیت،امنیت و ارتقای شغلی تفاوت قابل ذکری با سایر کارکنان ندارد و ارجاع پست مدیریتی میزان پاسخگویی آنها را بیشتر مینماید و از نظر حضور به موقع و مسؤولیتپذیری در شرایط سختتری نسبت به سایرین قرار میگیرند؛ولی نتایج بررسیها نشان داد که در رابطه با کلیهی عوامل مؤثر بر کارآیی، مدیران،نظر مثبتری نسبتبه سایر کارکنان داشتند.
جدول 17-خلاصهی مدل پیشبینی عملکرد شغلی بر اساس مؤلفههای رضایت شغلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) پیشبینیکننده:شغل متغیر وابسته:عملکرد شغلی جدول 18-ضرایب رگرسیون چندمتغیری برای پیشبینی عملکرد شغلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج تحلیل رگرسیون نشان میدهد که از بین مؤلفههای رضایت شغلی،رضایت از شغل تنها پیشبینیکنندهی عملکرد شغلی کارکنان آموزشی است و 10 درصد واریانس عملکرد شغلی را پیشبینی مینماید و سایر مؤلفههای رضایت مانند رضایت از مسؤول،رضایت از ارتقا،رضایت از حقوق و رضایت از همکار در پیشبینی عملکرد شغلی تأثیری ندارند؛بنابراین،از معادلهی پیشبینی حذف شدهاند."