چکیده:
امروزه،راز موفقیت سازمانها چیزی جز مدیریت دانش نیست.از آنجا که دانش ذاتا به گونهای که مدیریت آن تنها باید توسط خود شخص صورت گیرد،و نه سازمان،و با توجه به نقش غیر قابل انکار اشخاص در تعالی سازمانهای امروزی(چنانکه امروزه مفهومی چون سرمایهء معنوی شخصی در برابر سرمایههای مالی مطرح میشود)،مبحثی با عنوان مدیریت دانش شخصی در برابر مدیریت دانش سازمانی(که بیشتر مورد توجه قرار گرفته است)مطرح میشود.هدف این مقاله ارائهء چارچوبی برای مدیریت دانش شخصی با استفاده از مطالعات کتابخانهای،به منظور روشن کردن زوایای تاریک این موضوع است.این چارچوب از طریق نشان دادن راهبردها،فنون،مهارتها،و ابزارهای آن ارائه خواهد شد
خلاصه ماشینی:
"علاوه بر موارد فوق الذکر بسیاری از فرایندهای معمول در کاردانشی مانند یافتن، تفسیر،برقراری ارتباط میان اجزای مرتبط اطلاعات،معانی قابل مذاکره،استخراج دانش از طریق مذاکره با دیگران،ایجاد ایدههای جدید،و استفاده از آنها در خلق محصول نهایی،یا در ذهن خود دانشکار پرورده میشود یا به عنوان عملی خاص به ذهنش خطور میکند(91)که این فرایندها که از ارتباطات شخصی نشأت میگیرند با وجود مدیریت دانش شخصی ارتقاء خواهند یافت و درنتیجه،موجب بهبود عملکرد فردی و گروهی کارکنان میشود.
با توجه به ویژگیهای ذاتی دانش،بهترین مدیریت بر روی آن توسط اشخاص صورت میگیرد؛کارکنان امروزی یا همان دانشکاران،کارکنانی آزاد، خودکارفرما و خودسازمان هستند؛مکان کار امروزی،مخلوطی از فضاهای فیزیکی و مجازی میباشد؛مدیریت کیفی دانش موجود در اذهان کارکنان،بسیار مهم است؛ مارپیچ خلق دانش سازمانی از سطح فردی آغاز و با گسترش جوامع تعامل به طرف بالا حرکت میکند؛مدیریت دانش سازمانی از سازمانهای غیر رسمی مخاطب مدیریت دانش،انگیزههای اشخاص و مدیریت دانش غیر رسمی،غافل است؛اشخاص،خود سیستمهای دانش سازمانی هستند؛دانش در ذهن اشخاص وجود دارد تا در پروندههای سازمانی؛بهترین چیز،دانستن دانش در موضوعی خاص نیست بلکه دانستن مکان و طرز دسترسی به دانستن است؛اقتصاد مبتنی بر دانش وابسته به کارکنان و لزوم صلاحیتهای شخصی دانشکاران امروزی، نشانگر ضرورت مدیریت دانش شخصی میباشند؛چشمانداز فرایند اجتماعی عمیق عمدهترین منتقد مدیریت دانش شخصی است چنانکه به جای آن مدیریت دانش میان شخصی پیشنهاد میشود؛جنبشهای سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی علی رغم بعضی اشتراکات و تمایزات از عوامل مؤثر در راهبردها و مهارتهای مدیریت دانش شخصی بودهاند؛و اینکه وبلاگها جدیدترین ابزارهای مدیریت دانش شخصی هستند."