چکیده:
محملهای اطلاعاتی طی زمان،همواره در حال دگرگونی هستند،با این حال،ارزیابی کیفی اطلاعات،یکی از مهمترین مؤلفههایی است که متخصصان اطلاعرسانی باید به آن توجه کنند.رشد پرشتاب اطلاعات در وب و قرار گرفتن حجم بسیار زیادی از وبسایتها با هر کیفیت و محتوایی،دسترسی به اطلاعات معتبر و مرتبط را بهطور روزافزونی دشوار کرده است.امروزه،تقریبا هرکسی میتواند ایجاد یک وبسایت را اعلام کند؛با این حال،تاکنون استانداردی رسمی برای ارزیابی کیفی وبسایتها تعیین نشده است.بنابراین،در این مقاله سعی شده است ضمن استفاده از ابزار ارزیابی کیفیت وبسایتها،موسوم به دبلیو.کیو. ای.تی. (WQET) ،که توسط مک اینرنی تهیه و تدوین شده است،به بررسی ویژگیهای کیفی وبسایتهای کتابخانهای پرداخته شود و معیارها و ابزارهای موجود در این خصوص مرور شوند.قابل ذکر است که این ابزار هنجاریابی شده و روایی و پایایی آن(آلفای کرونباخ) برابر با 0/59 به دست آمده است
خلاصه ماشینی:
"این نیازها شامل فرمهای ویژه(مثل فرم الکترونیکی درخواست کتاب و مانند آن)، سؤالهای متداول8(سؤالهای قابل پیشبینی برای راهنمایی کاربر)،راهنمای درونخطی (ارائهء خدمات مشاوره به کاربران در کنار سایر راهنماهای موجود مثل نقشهء سایت9 و سؤالهای متداول که باعث پویایی سایت میشود)،جستوجو در پایگاه دادهها، تازهها،معرفی کتابداران متخصص سایت (باعث ارتباط نزدیکتر کاربر با کتابدار میشود)،طبقهبندی کاربران و نیازهای آنان، پیوند به سایر کتابخانهها و آموزش(دورههای آموزشی کوتاهمدت،آموزش جستوجو، آموزش کیفیت استفاده از منابع اطلاعات و نظایر آن).
طراحی هر صفحهء وب،سه مؤلهء اساسی دارد:سرصفحه11،متن اصلی،و پاصفحه21،با بررسی کامل این مؤلفهها میتوان به سؤالاتی از این قبیل پاسخ داد: -پدیدآورند سایت کیست؟(یا شخص مرتبط با سایت چه کسی است؟) -سایت چه زمانی به وجود آمده یا تجدید نظر شده است؟ -حامی و پشتیبان31سایت چه کسی است؟ -مخاطبان موردنظر سایت چه کسانی هستند؟ -هدف از اطلاعات موجود در سایت چیست؟ بعضی وبسایتها از یک پیوند پست الکترونیکی با مدیر وبسایت برای تسهیل کنش متقابل استفاده میکنند،یعنی ارتباط میان کاربر و تولیدکنندهء اطلاعات به منظور بهبود مستمر و مداوم کیفیت سایت؛که براساس واکنشهایی است که از این طریق از کاربران مختلف گردآوری میشود.
مرادمند(4831)،در پایاننامهء کارشناسی ارشد خود با عنوان«ارائهی الگوی مناسب برای ارتقاء کیفی وبسایت کتابخانهء ملی جمهوری اسلامی ایران از طریق تحلیل محتوایی و ساختاری ویژگیهای وبسایت کتابخانههای ملی جهان با استفاده از صاحبنظران ایرانی»دریافت که در طراحی وبسایتهای کتابخانههای ملی به نیاز کاربران و اهداف و سیاستهای کتابخانههای ملی به اندازهء کافی و لازم توجه نشده است.
همچنین طراحان وب و متخصصان اطلاعرسانی باید یاد بگیرند کیفیت وبسایتهای کتابخانهای خود را به طور مستمر با استفاده از این معیارها مورد ارزیابی قرار داده تا کیفیت اطلاعات موجود در وبسایتها افزایش یابد که این مسئله باعث افزایش رضایت کاربران و اعتماد آنها به وبسایتهای کتابخانهای خواهد شد."