خلاصه ماشینی:
"نگاهی به دیدگاه اصحاب عقل و اصحاب ذوق فلسفه اخلاق اسلامی احمد محمود صبحی ترجمه:مجتبی رحمتی نظر به آنکه در تفکر اسلامی انتقال از مبانی اعتقادی به شیوههای عملی صورت میگیرد و ایمان رفتار را تعریف میکند باید روش لازم برای بررسی مسئله اخلاق با روح و جوهرهء این تفکر متناسب باشد،و ازاینرو مسائل کلامی،اعتقادی هم بر فقه عبادات و هم بر فقه معاملات پیشی میگیرند،و اصول و مبانی اعتقادی-چندانکه اشاره شد-اصولی توفیقی نیستند زیرا در علم کلام از منظر عموم متکلمین و از نگاه معتزله به طور خاص میتوان ادلهء عقلی بر اعتقادات ایمانی دلیل اقامه کرد و اصول اعتقادات یا متافیزیک اخلاق منحصر دراصول کانتی یعنی وجود خدا و جاودانگی نفس و آزادی اراده نیست بلکه مبانی اخلاقی دیگری را دربرمیگیرد که تفکر اسلامی آنها را برای رفتار لازم میداند.
1 میخواهم با این سخن به این مطلب برسم که در مقابل اصول اعتقادی یا متافیزیک اخلاق مشکلات و مسائل مربوط به عمل نیز وجود دارد که باید بحث و پژوهش فلسفی در مسئلهء اخلاق به آنها نیز بپردازد و بدینسان روش لازم برای بررسی اخلاق وقتی نظر و عمل یا اعتقاد و رفتار را شامل میشود کامل میگردد.
و از سوی دیگر هم اگر پژوهشگری به بررسی مسائل فلسفهء اسلامی پرداخته است از پژوهش وی چنین به نظر میرسد که این مسائل منطقهایست نه جهانی،اسلامی است نه انسانی، این روش پژوهشی گذشته از آنکه اندیشهء اسلامی را از جریان کلی و عمومی فرهنگ انسانی جدا کرده است در لابلای خود نیز دارای تناقض است زیرا این شیوه در این عین آنکه به مسائل فلسفهء اسلامی برچسب منطقهای بودن محض میزند سخت میکوشد آنها را به اصول و منابع بیگانهء یونانی یا هندی یا پارسی بازگراند."