خلاصه ماشینی:
"فلسفه مدنی خواجه نصیر الدین طوسی به سؤال جامعه عصر خود در دخالت یا عدم دخالت امام غایب و چگونگی تصرف او پاسخ داد و حکمت مدنی را از تزویر و انحراف ماکیاولیستی و سوفسطایی رهانید که دویست سال پیش از خواجه، اندیشه سیاسی شیخ الاسلام خلافت عباسی،امام محمد غزالی که به انکار نظریه امامت شیعی متعهد بود؛به آن دچار شد وجوده لطف و تصرفه لطف آخر و عدمه منا تقریر و ارائه فلسفهء مدنی براساس تصرفات دائم امام غایب،استمرار حکمت مدنی و ابتکاری نو در گفتمان اجتماعی و سیاسی فلسفه سیاسی بود.
فلسفه مدنی خواجه نصیر الدین طوسی به سؤال جامعه عصر خود در دخالت یا عدم دخالت امام غایب و چگونگی تصرف او پاسخ داد و حکمت مدنی را از تزویر و انحراف ماکیاولیستی و سوفسطایی رهانید که دویست سال پیش از خواجه،اندیشه سیاسی شیخ الاسلام خلافت عباسی،امام محمد غزالی که به انکار نظریه امامت شیعی متعهد بود؛به آن دچار شد.
قدرت سیاسی مغول را برای انجام خدمات عمرانی و فرهنگی در ایران مهار نموده است8و جامعه شیعی را امیدوار به عنایت امام غایب متحد ساخته و تعالی بخشیده است و این است نقش استادانهای که خواجه فیلسوف در مقابل جماعات مختلف بشر با عقاید متفاوت انجام داد و شکاف میان حکمت نظری و حکمت عملی را تا سر حد امکان از بین برد.
اجرای مأموریت اصلی سپاه مغول از دهه اول قرن هفتم هجری ابتدا در ایران شروع شد و در نیمه دوم این قرن دانگیر بغداد پایتخت دولت عباسی هم شد کارکرد صلیبی مغول و بغداد روزگار خواجه نصیر الدین مبالغه و بزرگ نمودن نقش خواجه نصیر الدین در حادثه فتح بغداد هدف ذهنی و پیشینی بسیاری از نوشتههای توهمی است."