خلاصه ماشینی:
"در پیشگفتار این سؤال مطرح میشود که آیا ما به دلخواه خود انتخاب موضوع میکنیم و به تحقیق میپردازیم یا اینکه رفتن به زوایای معین از گذشته(موضوعیابی و انتخاب موضوع)در واقع القای موضعی است که ناخودآگاه تحمیل میشود؟در پاسخ به این سؤال نویسنده معتقد است که یک مورخ نبایستی از جامعه و بحثها و گفتمانهای رایج درون جامعه دور باشد و بایستی سؤالات و دغدغههای آنها که (به تصویر صفحه مراجعه شود) کموبیش ریشه در تاریخ دارد را به عنوان موضوع مورد تفکر خود قرار دهد.
از آنجا که سبک،چرایی در محیطهای آموزش و پژوهش از اهمیت بیشتری برخوردار است؛(ص 67)نویسنده حجم بیشتری از این فصل را به سبک چرایی اختصاص داده است و برای بیشتر آشنا کردن دانشجویان با این سبک اصولی را توصیه کرده که در نگارش مقالههای خود آنها را مد نظر داشته باشند.
در بخشی از این فصل نویسنده توصیه کرده است که لازم نیست دانشجو برای یافتن اطلاعات از همان ابتدا به سراغ کتابهای دست اول و حجیم برود بلکه از سادهترین و سریعترین روش برای رسیده به مقصود استفاده شود و به تدریج ایده خود را در راستای موضوع با راهنمایی همین منابع در دسترس تکمیل نماید.
مطالعه تحقیق اول که زمینهها،دلایل و اهداف تشکیل ساواک را مورد پژوهش قرار داده است،کمک چندانی به خواننده برای تعمیق فهم روش تحقیق نمیکند،زیرا آموزشهای کتاب در موضوعاتی چون عنوانیابی،سبکهای نگارش و چگونگی گردآوری مطالب بود که در این مقاله به هیچکدام از این موضوعات اشاره نشده است."