نویسنده: احمدی، احمد رضا؛
بهمن 1383 - شماره 2 (2 صفحه - از 68 تا 69)
"یاد دارم که«هوشنگ کاووسی»روزگاری در مقالهای نوشته بود که آواز دلکش،پوشاننده عیوب فیلمهای فارسی است. برای این منظور هرروز در ساعت یک و نیم بعد از ظهر تا شروع اخبار در نقش آواز در فیلم فارسی وقتی که آواز عیوب فیلمها را میپوشاند -احمدرضا احمدی ساعت 2 بعد از ظهر،رادیو نیم ساعت موسیقی با آواز پخش میکرد. در این دوران موسیقی از سینما به خانهی اصلیاش یعنی رادیو آمد. از سال 1334 تا سال 1345 اوج درخشان ملودینویسی و ترانهسرایی موسیقی ایرانی در رادیو است. مبتذلترین کلمات و موسیقی این دوره سینمای فارسی با آواز«ایرج»همران است،البته آواز ایراج از دهان فردین. در فیلم فارسی آواز چنان اهمیتی داشت که در اولین«آنونس»فیلم که«ساموئل خاچیکیان»برای فیلم «خداحافظ تهران»ساخته بود،این جمله شنیده میشد:«فیلمی عشقی همراه با یک آواز!»ملودی این آواز ساختهی انوشیروان روحانی بود و آواز آن را«پوران»میخواند. پس باید گفت که آواز در فیلم فارسی دو دوره را طی کرده است."
- دریافت فایل ارجاع :
(پژوهیار,
,
,
)