چکیده:
بهبود فرایندهای یاددهی و یادگیری و تحقق اهداف مؤسسههای آموزشی منوط به بهبود
کیفیت مدیریت است.هدف پژوهش حاضر بررسی راههای بهبود کیفیت مدیریت دبیرستانهای شهر
اصفهان از دیدگاه مدیران، دبیران و مسؤولان آموزش و پرورش میباشد.بدین منظور میزان
تأثیر پنج عامل؛ توجه به آموزش ضمن خدمت کارکنان، تقویت رهبری مشارکتی، از میان
برداشتن موانع ارتباطی بین افراد و واحدهای مخلف، توجه به مزایای شغلی مدیران،
نظارت و ارزشیابی علمی و مستمر از عملکرد آنان در بهبود کیفیت مدیریت دبیرستانهای
مورد بررسی قرار گرفت.روش تحقیق در پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی بود.جامعه
آماری شامل کلیه مدیران، دبیران و مسؤولان آموزش و پرورش(رئیس هر ناحیه آموزشی،
معاون پرورشی،
معاون آموزش متوسطه و رئیس آموزش متوسطه)شهر اصفهان بود که با استفاده از روش
نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای متناسب با حجم نمونه، تعداد 214 نفر از آنها به
صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند.ابزار اندازهگیری پرسشنامه
محقق ساخته شامل 40 سؤال بسته پاسخ بر اساس مقیاس پنج درجهای لیکرت و یک سؤال باز
پاسخ بود که اعتبار آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ در مرحله مقدماتی 91 درصد برآورد
گردید.برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده
شده است.تجزیه و تحلیل یافتهها نشان داد که این عوامل پنجگانه با احتمال 99 درصد
بیش از سطح متوسط در بهبود کیفیت مدیریت دبیرستانها مؤثر بوده است.
خلاصه ماشینی:
"آنها پیشنهادهای زیر را ارائه دادهاند: الف)اولویت دادن به نیازسنجی ب)تعریف روشن و واضح اهداف برنامه ج)تقویت خودرهبری اعضا به منظور تحقق اهداف د)انجام ارزشیابیهای تکوینی و پایانی ه)تصمیمگیریهای مشارکتجویانه پرسشهای تحقیق 1-تا چه میزان توجه به آموزش ضمن خدمت کارکنان در بهبود کیفیت مدیریت دبیرستانها مؤثر است؟ 2-تا چه میزان تقویت رهبری مشارکتی در بهبود کیفیت مدیریت دبیرستانها مؤثر است؟ 3-تا چه میزان از میان برداشتن موانع ارتباطی در میان افراد و واحدهای مختلف در بهبود کیفیت مدیریت دبیرستانها مؤثر است؟ 4-تا چه میزان توجه به مزایای شغلی مدیران(حقوق و مزایا، امنیت شغلی)در بهبود کیفیت مدیریت دبیرستانها مؤثر است؟ 5-تا چه میزان نظارت و ارزشیابی علمی و مستمر از عملکرد مدیران در بهبود کیفیت مدیریت دبیرستانها مؤثر است؟ 6-آیا بین نظرات دبیران، مدیران دبیرستانها و مسؤولان آموزش و پرورش در مورد راههای بهبود کیفیت مدیریت دبیرستانها بر اساس عوامل جمعیتشناختی(جنسیت، سمت، مدرک تحصیلی و سابقه خدمت)تفاوت وجود دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) 4-آیا بین نظرات پاسخدهندگان بر اساس سابقه خدمت در خصوص عوامل مؤثر در بهبود کیفیت مدیریت دبیرستانها تفاوت وجود دارد؟ جدول 9-مقایسه میانگین نمرات پاسخدهندگان بر حسب سابقه خدمت اطلاعات به دست آمده از جدول 9 نشان میدهد که t مشاهده شده در خصوص تقویت رهبری مشارکتی، از میان برداشتن موانع ارتباطی در میان افراد و واحدهای مختلف، نظارت و ارزشیابی علمی و مستمر از عملکرد مدیران در سطحمعنیدار است، بنابراین بین نظرات پاسخدهندگان با توجه به سابقه خدمت در خصوص این سه عامل تفاوت وجود دارد t مشاهده شده در خصوص سایر عوامل در سطحمعنیدار نیست.
بحث و نتیجهگیری نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد که کل نمونه آماری تأثیر عوامل پنجگانه را(توجه به آموزش ضمن خدمت کارکنان، تقویت رهبری مشارکتی، از میان برداشتن موانع ارتباطی در میان افراد و واحدهای مختلف، توجه به مزایای شغلی مدیران، نظارت و ارزشیابی علمی و مستمر از عملکرد مدیران)بیش از سطح متوسط در بهبود کیفیت مدیریت دبیرستانها مؤثر دانستهاند."