Skip to main content
فهرست مقالات

آثار نقاشی: علل بروز گسستگی های لایه ی رنگ در نقاشی های رنگ روغن روی کرباس (2): (عوامل مقدماتی برای درمان آن) مقاله

نویسنده:

چکیده:

در طرح درمان گسستگی لایه‌های نقاشی رنگ روغن روی کرباس،اولین گام در این اقدام،قبل از آن که اثر،دچار آسیب و کمبود شود،انتخاب زمان مناسب برای اجرای این طرح اهمیت فراوان دارد؛به این صورت که اقدام درمانی‌ انتخاب شده تا حد امکان راه را برای اجرای عملیات درمانی که ممکن است اثر در آینده به آن نیازمند باشد،نبندد.گرچه‌ برخی از شیوه‌های درمانی که ممکن است برای این منظور به کار رفته باشند،از اصل برگشت‌پذیری پیروی نمی‌کنند. براساس اسناد مکتوب و نوشته‌های پراکنده که از استادکاران قدیمی برجای مانده است و تا حوالی قرن 16 م.نیز قابل ردیابی می‌باشد،در طرح درمان لایه‌های گسسته‌ی نقاشی،از پارامترهای گوناگون بهره برده‌اند و نوع آسیب، تعداد و نوع پارامترهای قابل استفاده،متفاوت بوده است.اما امروزه اجرای این پارامترها تحت شرایط استاندارد و مطالعهء خاصی بر آثار نقاشی اعمال شده تا اجرای درمان با کمترین دخل و تصرف صورت پذیرد.

خلاصه ماشینی:

">آثار نقاشی‌ علل بروز گسستگی‌های لایه‌ی رنگ در نقاشی‌های رنگ روغن روی کرباس(بخش دوم) (عوامل مقدماتی برای درمان آن)1 بهشاد حسینی*،دکتر بهنام پدرام**چکیده: در طرح درمان گسستگی لایه‌های نقاشی رنگ روغن روی کرباس،اولین گام در این اقدام،قبل از آن که اثر،دچار آسیب و کمبود شود،انتخاب زمان مناسب برای اجرای این طرح اهمیت فراوان دارد؛به این صورت که اقدام درمانی‌ انتخاب شده تا حد امکان راه را برای اجرای عملیات درمانی که ممکن است اثر در آینده به آن نیازمند باشد،نبندد. تا اوایل دهه‌ 1970 م که رزین‌های مصنوعی و خصوصا رزین‌های اکریلیک نقش‌ عمده‌ای در مرمت ایفا کنند،استفاده از ترکیب موم-رزین برای‌ درمان گسستگی‌ها روشی معمول بود،به این شکل که نقاشی به‌ روی لایه‌ی رنگ خوابانده می‌شد و بر پشت قسمت‌های پوسته‌ شده‌ی رنگ مقداری ترکیب موم رزین قرار می‌گرفت و با حایلی از پوشش نچسب(مانند کاغذهای سیلیکونی)اتوکشی انجام‌ می‌گرفت. از آن‌جایی که فونوری یک ترکیب طبیعی است،وجود گوناگونی ترکیبات آن،دور از ذهن نیست،بنابراین انستیتوی‌ محافظت از یادمان‌ها و محوطه‌های تاریخی در انستیتوی فدرال‌ فناوری زوریخ در سوئیس و انستیتوی فدرال مواد،علوم،تحقیقات‌ و فناوری سوئیس و مرکز حفاظت موزه‌ی ملی سوئیس،تحقیقاتی‌ را پیرامون خالص‌سازی این ترکیب انجام دادند که نتیجه‌ی آن‌ ارایه‌ی ترکیبی استاندارد با نام جون فونوری‌72( Jun به معنی‌ خالص)بود که مورد آزمایش‌های بسیاری توسط متخصصان قرار گرفت و ادعا شده است که استفاده از آن در درمان لایه‌های‌ گسسته،در ظاهر رنگ هیچ‌گونه تأثیری نخواهد داشت."

کلیدواژه ها:

درمان ، گسستگی ، لایه‌های نقاشی ، پارامترهای درمانی ، چسب

کلید واژه های ماشینی:

نقاشی ، درمان ، چسب ، لایه‌ی رنگ ، کرباس ، رزین ، مرمت ، لایه‌های نقاشی ، گسستگی لایه‌های نقاشی رنگ ، لایه ی رنگ در نقاشی


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

تحتاج دخول لعرض محتوى المقالة. إذا لم تكن عضوًا ، فتابع من الجزء الاشتراک.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You need Sign in to view the content of the article. If you are not a member, proceed from part Membership.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.