چکیده:
این پژوهش بهمنظور مقایسه توان آزمون بنتون و بندر گشتالت در تشخیص مشکلات ادراک بینایی کودکان نارساخوان انجام شده است.جامعه پژوهش را دانشآموزان نارساخوان 8 تا 10 سال شهر تهران تشکیل دادهاند.از میان جامعه مورد بررسی 30 نفر از دانشآموزان نارساخوان به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و با 30 نفر از دانشآموزان 8 تا 10 سال عادی از نظر ادراک بینایی مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند.دادههای بهدست آمده با استفاده از روشهای آماری؛ t مستقل و آزمون معنادار بودن دو نسبت همبسته تجزیه و تحلیل شده یافتههای بهدست آمده نشاندهنده تفاوت معنادار بین دانشآموزان نارساخوان و عادی در هرد و آزمون بنتون و بندر گشتالت بود.به این معنی که کودکان نارساخوان در هر دو آزمون از نظر ادراک بینایی عملکرد ضعیفتری نسبت به کودکان عادی داشتند(0/01> P).حافظه بینایی آزمودنیها با آزمون بنتون بررسی شد و نتایج بیانگر ضعف بیشتر کودکان نارساخوان نسبت به کودکان عادی در حافظه بینایی بود(1 0/0> P). نتایج بهدست آمده از فرضیه دیگر پژوهش مبنی بر تفاوت آزمون بنتون و بندر در تشخیص مشکلات ادراک بینایی کودکان نارساخوان حاکی از عدم تفاوت این دو آزمون بود و آزمون بنتون با وجود نمره گذاری دقیق و جزئیتر نتوانست بهتر از آزمون بندر وضعیت ادراک بینایی کودکان نارساخوان را مشخص کند.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به نقش ادراک و حافظه بینایی در فرایند خواندن پژوهشهای متفاوتی که در مورد اهمیت این عوامل در نارساخوانی گفته شد، در این پژوهش سعی شده است که با تعیین توان آزمون دریافت دیداری بنتون در تشخیص مشکلات ادراک بینایی کودکان نارساخوان و مقایسه آن با آزمون بندر گشتالت که در حال حاضر بهعنوان ابزار کارآمدی در تشخیص مشکلات ادراک بینایی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری شناخته شده است، وسیله معتبری برای تشخیص سریع و دقیق مشکلات ادراک بینایی این کودکان در اختیار متخصصان قرار گیرد.
بر خلاف این نتایج، در ارزیابی ادراک بینایی در این پژوهش و پژوهش علیزاده آزمون بنتون و بند گشتالت و آزمون آندرهری که فقط از تصاویر تشکیل شدهاند(کنترل واسطههای کلامی) بازآزمودنیهای نارساخوان نسبت به آزمودنیهای عادی بهطور معناداری عملکرد ضعیفتری نشان دادند و در پژوهش گورانآبادی نیز که تمیز دیداری کودکان نارساخوان را در سه بخش تمیز حروف، تمیز اشکال و تمیز کلمات مقایسه کردند، نتایج نشان داد کمترین میزان خطای کودکان نارساخوان در تمیز حروف بود و نه در تمیز اشکال.
با توجه به نتایج مطالعات یانگجان، لاربی و کراک(1993)که ارتباط مثبت و قابل توجهی بین عملکرد و آموزش در آزمون بنتون مشاهده کردند، میتوان چنین توجیه کرد که شاید عدم تفاوت معنادار آماری بین توان آزمون بنتون و بندر در تشخیص مشکلات ادراک بینایی کودکان نارساخوان ناشی از آن است که طرحهای آزمون بنتون از اشکال رایج هندسی هستند که در مدارس و کلاسها، دانشآمزوان تمرین فراوان در ترسیم آنها دارند و این موضوع باعث شده که سطح خطاها آنها در این آزمون کاهش یابد."