چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین خود پنداره کلی دانشآموزان و عملکرد تحصیلی
آنهاست.مجموعه نگرشهای شخص نسبت به خودش را خودپنداره مینامند.جامعه آماری این
تحقیق کلیه دانشآموازن متوسطه شهرستان بندر ترکمن هستند که کل آنها 3506 نفر
است.آزمودنیهای این پژوهش 325 دانشآموز دوره متوسطه است که به روش نمونهگیری
طبقهای انتخاب شدند.برای اندازهگیری خود پنداره کلی از پرسشنامه خودپنداره تنسی
استفاده شد.ملاک عملکرد تحصیلی دانشآموزان مبتنی بر آزمونهای معلم ساخته بود و از
معدل دانشآموزان استفاده شد.شش فرضیه مورد بررسی و آزمون قرار گرفت.نتایج نشان داد
که بین خودپنداره کلی و عملکرد دانشآموزان رابطه وجود دارد(05/0 P و 19/0-
r ).بین خودپنداره کلی دانشآموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد(05/0 P و
965/2- t . بین خودپنداره کلی دانشآموزان شهری و روستایی تفاوت وجود ندارد (05/0 P و
004/1- t ).خودپنداره کلی دانشآموزان در پایههای مختلف تحصیلی متفاوت
است(05/0 P و 96/15- f )همچنین یافتههای تحقیق نشان میدهد که خودپنداره
کلی دانشآموزان در رشتههای مختلف علوم انسانی، تجربی، ریاضی فیزیک، فنی و حرفهای
و کاردانش متفاوت است(05/0- P و 58/7- f ).نتایج نشان میدهد که جنسیت بر
خودپنداره کلی دانشآموزان اثر مستقیم دارد.همچنین پایه تحصیلی بر خودپنداره کلی
دانشآموزان اثر مستقیم دارد.(05/0 P و 79/48 و 96/9- f ).در پایان جنسیت
و پایه تحصیلی بر میزان خودپنداره کلی دانشآموزان اثر تعاملی دارد(05/0 P و
37/5- f ).
خلاصه ماشینی:
"(1)- Tennesee (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج فرضیه اول:بین خودپندارهکلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه رابطه وجود دارد، چون ضریب همبستگی محاسبه شده (19/0- r )با درجه آزادی 350-2-n-fd و سطح اطمینان 95 درصد (05/0 p از ضریب همبستگی جدول بحرانی(11/0- r بزرگتر است، بنابراین فرضیه تحقیق تأیید و فرضیه صفر رد میشود و نتیجه میگیریم که میان خودپنداره کلی و عملکرد دانشآموزان رابطه وجود دارد.
جدول 2-تجزیه و تحلیل آماری مربوط به فرضیه 2 و 3 فرضیه چهارم:خودپنداره کلی دانشآموزان در پایههای مختلف تحصیلی(اول، دوم، سوم)متفاوت است، چون F محاسبه شده(96/15- F )با درجه آزادی 234/2- fd و سطح اطمینان 95 درصداز F بحرانی جدول(02/3- F )بزرگتر است، (به تصویر صفحه مراجعه شود) بنابراین فرضیه تحقیق تأیید و فرضیه صفر رد میشود و نتیجه میگیریم که خودپنداره کلی دانشآموزان در پایههای مختلف تحصیلی(اول، دوم، سوم)متفاوت است.
چون F محاسبه شده (58/7- F )با درجات آزادی 203 و 4- df و سطح اطمینان 95 درصد(05/0 P از F بحرانی جدول(41/2- F )بزرگتر است، بنابراین فرضیه پژوهش تأیید و فرضیه صفر رد میشود و نتیجه میگیریم که خودپنداره کلی دانشآموزان در رشتههای مختلف علوم انسانی، تجربی، ریاضی-فیزیک، فنی-حرفهای و کاردانش متفاوت است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 8-خلاصه تجزیه و تحلیل آماری آزمون تعقیبی توکی( HSD ) مربوط به فرضیه ششم بحث و نتیجهگیری نتیجه فرضیه اول نشان داد که بین خودپنداره کلی و عملکرد دانشآموزان رابطه وجود دارد."