Skip to main content
فهرست مقالات

موسیقی: ردیف و سیستم مقام ها

نویسنده:

(25 صفحه - از 121 تا 145)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی ، ردیف ، موسیقی ایرانی ، سیستم ، گوشه ، آواز ، ردیف و سیستم مقام ها ، ردیف آوازی موسیقی سنتی ایران ، سیستم مدال موسیقی ایرانی ، موسیقی‌دانان

خلاصه ماشینی:

"(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 3 این دانگ‌ها به‌صورتی که در اولین پوزیسیون یک ساز زهی نواخته می‌شوند نشان داده شده‌اند ولی وقتی‌ همین دانگ‌ها به پوزیسیون‌های دیگر یک ساز (خصوصا پرده‌دار)انتقال می‌یابند دراثر تلاقی با هم، ناگزیر بعضی از فواصل آن در حدودی که پرده‌های‌ ثابت به آنها تحمیل می‌کنند تغییر مختصری می‌پذیرند که درواقع این انتخاب اجباری به‌علت موقعیت فواصل‌ ثابت اساس و بنیان تعدیل فواصل را تشکیل می‌دهد. (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 5:طرز قرار گرفتن دانگ‌های مقام‌های‌ موسیقی کلاسیک ایرانی‌ در ارایه تئوریک مقام‌های موسیقی ایرانی عوامل‌ زیر به ترتیب اولویت،عناصر اصلی شرکت‌کننده در شکل‌گیری مقام‌ها هستند. Mavalian بیات اصفهان‌ BAYAT-EESFEHAN (به تصویر صفحه مراجعه شود) 4)اصفهان 5 و 6)اوج 1 و 2 و 3)فرود (این قسمت یک اکتاو پائین‌تر از 4 و 5 و 6 است که برای فرود آواز استفاده می‌شود) 4. ) پی‌نوشت‌ها: (1)-نگارنده در ارایه تئوری موسیقی ایرانی که در سال 1372 تحت‌ عنوان«نگرشی نو به تئوری موسیقی ایران»به چاپ رسید برای‌ دوری جستن از به‌کارگیری واژه مقام که در بین استادان ردیف‌ مصطلح نبوده و از طرفی برای موسیقی نواحی ایران به‌کار می‌رفته‌ برای معادل اصطلاحات«مد»و«مدال»در موسیقی ردیف از واژه‌های«مایه»و«مایگی»استفاده کرده است ولی طی چندین سال‌ تدریس این تئوری متوجه مشکلاتی که تعریف‌های گوناگون واژه‌ «مایه»در موسیقی ایران پیش آورده شدم که معمول‌ترین‌ معادل‌هایی که واژه«مایه»برای آنها مورد استفاده قرار گرفته عبارتند از:تنالیته،مد و ملودی مدل."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت)