صحنه کلاسیک: تصویر صحنه و لباس - پایگاه مجلات تخصصی نورSkip to main content
فهرست مقالات

صحنه کلاسیک: تصویر صحنه و لباس

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : تئاتر ، دکوراسیون ، تصویر صحنه ، هنر ، سن ، پرسپکتیوی ، نقاشی ، معماری ، تماشاگران ، درام

خلاصه ماشینی:

"بلی،هر تصویر صحنه‌ای را نباید هنرمندانه دانست-که این خود نیز مسئله‌ای است-و باید توجه داشت که چه عملکردی می‌تواند داشته باشد؛بر این‌ اساس هنری‌ترین تصویر صحنه ممکنست؛بد و بی‌هنرترین آنهم می‌تواند خوب جلوه کند. به بیانی دیگر،صحنه‌آرا موظف است بخش عینی اثر هنری تئاتر را شکل بدهد،یعنی قسمت محدود صحنه را با ابزار نقاشی برای بازی بازیگران چنان دگرگون کند که‌ اعمال دراماتیک موضعی،قابل درک و جالب توجه جلوه‌ کنند. بدینسان‌ برای نقاش و نجار روشن می‌شود که کدام قسمتهای دکور باید با ابزار نقاشی پرسپکتیوی به سطوح مختلف منتقل‌ گردد،باری:پرسپکتیوها،کولیسها،سوفیتها؛و چه چیزی‌ باید تجسمی شکل گیرد و زمین صحنه چگونه باسکوها، شیبها و بخشهای دیگر ساخته شود،به علاوه کجا و چگونه‌ فیلم و نور و افکتهای ماشینی مورد استفاده قرار گیرد. با این‌ سیستم دکوراسیونی جدید که از چارچوبه‌هائی با کتان‌ منقوش درست می‌شد و نقاشیهای آن پرسپکتیوی بود که‌ با منظره اصلی به عنوان دکور عمق صحنه و نوعی منظره‌ تخیلی را بوجود می‌آورد،تصویر صحنه مدرن هم شروع‌ به تکامل می‌کند که تا حدودی تا قرن حاضر هم به‌طور عام‌ مورد استفاده قرار گرفت. اهمیت او و خاندان او برای تهیه تئاتر و تصویر صحنه و اینست که صحنه‌ شدیدا طراحی شده و اغراق‌آمیز باروکی را از همه قیود معماری طبیعی و مصنوعی کاملا آزاد کرده و زندگی‌ مستقلی به آن داد،روندی که هنر واقعی تئاتر را تا حدود زیادی به نابودی تهدید می‌کرد،چرا که بدین سالن درام و هنر بازیگری در اثر انبوه عناصر اوپتیک به عقب رانده‌ می‌شد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.