چکیده:
قاچاق کالا به عنوان یک پدیده شوم اجتماعی،اثرات بسیار نامطلوبی در زمینههای اقتصادی دارد و لازم است که با آن برخورد جدی شود.
در این مقاله،ابعاد و جنبههای مختلف این موضوع،از جمله دلیل ارجحیت مصرف کالاهای داخلی،مسایل و مشکلات مربوط به قاچاق کالا و ریشهیابی آن و آثار و نتایجی که قاچاق کالا به دنبال دارد،مورد بررسی قرار گرفته و پینشهادها و راهبردهایی در خصوص مسایل قاچاق کالا و تشویق برای مصرف کالاهای داخلی ارایه گردیده است که از مهمترین این راهکارها میتوان به وضع قوانین صحیح گمرکی،تشویق عامه مردم به مصرف کالاهای داخلی،توجه به کیفیت بالا در تولیدات محصولات داخلی و...اشاره کرد.
خلاصه ماشینی:
"از آنجایی که امنیت اقتصادی حق سرمایهگذاران داخلی است،در نتیجه، فرهنگسازی در جهت اطلاعرسانی به تجار و بازرگانان و مصرفکنندگان در خصوص قوانین و مقررات و آثار زیانبار قاچاق کالا و تلاش در جهت رفع موانع و مشکلات فراروی رشد و توسعه پایدار اقتصاد ملی و منطقهای،از وظایف اخلاقی،اسلامی و ملی هر شهروند مسوولیتپذیر است.
جذب سرمایههای داخلی و خارجی، ارتقای کیفیت کالاهای تولیدی به منظور افزایش توان رقابتی،هماهنگی بین دستگاههای عملیاتی در حوزه مقابله با قاچاق کالا،تدوین راهکارهای علمی و عملی و منطقی در حوزههای کلان ملی،منطقهای،استانی و نواحی مرزی کشور،سازماندهی وضعیت تبلیغات کالاهای خارجی و ارایه طرحی در خصوص نظارت بر تبلیغات و اطلاعرسانی تولیدات داخلی،عدم توجه قاچاق کالا به بهانه درآمدزایی و اشتغال کاذب محلی،اصلاح سیاستهای پولی و مالی و بانکی،سازماندهی وضعیت فساد اقتصادی و اصلاح ساختار اقتصادی دستگاههای نظارتی،سازماندهی وضعیت مبادلات مرزی،حرکت به سمت اقتصاد شفاف و تطبیق رفتار دستگاههای نظارتی برمبنای اصلاحات انجامشده توسط دولت،از جمله مهمترین محورهای عملیاتی در جهت مبارزه با قاچاق کالا میباشند و ریشهیابی و آسیبشناسی و داشتن دیدگاه استراتژی کلان در خصوص قاچاق با تأکید بر اولویت استانهای مرزی،از ضروریات امروز اقتصاد کشور است.
نتیجهگیری از مجموع مطالب فوق میتوان نتیجهگیری کرد که مبارزه با امر قاچاق و مصرف کالاهای تولیدشده در داخل کشور،عامل مهمی برای اصلاح الگوی مصرف و دستیابی به تحول اقتصادی است و لازم است که در این زمینه به تمام اقشار جامعه،آموزشها و آگاهیهای لازم داده شود تا روز به روز شاهد رشد و شکوفایی و استقلال کشور عزیزمان باشیم."