چکیده:
به منظور برنامهریزی،تهیه و تدوین برنامههای آموزشی اثربخش منطبق با خواست و علاقهء بزرگسلان لازم است که نیازهای آموزشی از طریق فرایند نیازسنجی شناسایی گردد.جمعآوری اطلاعات از مخاطبان بالقوه و درگیر ساختن عملی آنها در فرایند تشخیص برنامههای آموزشی،احتمال اجرا نمودن برنامههای آموزشی مناسب و دستیابی به بروندادهای مورد نظر را افزایش میدهد.از اینرو این مقاله به دنبال سنجش و او لویتبندی نیازهای آموزشی باغداران زیتون روستای ویایه با هدف بهسازی و توسعهء باغهای زیتون است.اهداف اختصاصی تحقیق شامل شناسایی ویژگیهای شخصی،اقتصادی و اجتماعی باغداران زیتون و نیاز آموزشی آنها در زمینهء بهسازی و توسعهء باغهای زیتون و تعیین ارتباط آنها با نیازهای آموزشیشان است.طرح تحقیق از نوع توصیفی همبستگی میباشد که برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه و مصاحبه استفاده شد.جامعهء آماری شامل آن دسته از باغداران زیتون است که حداقل 002 اصله درخت زیتون یا یک هکتار باغ زیتون در روستای ویایهء شهرستان رودبار داشتند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده،65 باغدار انتخاب شد.ابزار تحقیق از لحاظ روایی ظاهری و محتوایی براساس نظر متخصصان و صاحبنظران در رشتههای باغبانی و ترویج تنظیم و برای تعیین اعتبار پرسشنامه نیز از روش آزمون مقدماتی استفاده شد که آلفا کرونباخ آن 0/9 بود که مبین اعتبار مناسب آن برای گردآوری دادههاست.یافتههای تحقیق نشان میدهد که سطح دانش باغدارانی که در کلاسهای آموزشی شرکت نمودهاند به طور معنیداری بیشتر از باغدارانی است که در کلاسها شرکت نکردهاند افزون بر این،آنها نیاز به شرکت در کلاسهای مبارزه با آفات و بیماریها و آبیاری خصوصا آشنایی با نظام آبیاری قطرهای را احساس کردهاند.
خلاصه ماشینی:
"بررسی نیازهای آموزشی باغداران زیتون در زمینهء
مقاله به دنبال سنجش و او لویتبندی نیازهای آموزشی باغداران زیتون روستای ویایه با هدف بهسازی
و اجتماعی باغداران زیتون و نیاز آموزشی آنها در زمینهء بهسازی و توسعهء باغهای زیتون و تعیین ارتباط
دانش فنی باغداران زیتون در تولید و فرآوری این محصول برای افزایش توانایی رقابت با سایر
با بررسی نیازهای آموزشی باغداران زیتون و سعی در رفع آنها و
تولید را افزایش داد که این امر خود منجر به افزایش سطح درآمد باغداران زیتون و در نهایت
از تحقیق مربوطه شناسایی نیازهای آموزشی باغداران زیتون برای بهسازی و توسعهء باغهای
از کلاسهای آموزشی زیتونکاری،انجام این تحقیق نه تنها لازم بلکه واجب است.
سؤال کلی تحقیق عبارت است از شناسایی و او لویتبندی نیازهای آموزشی باغداران
زیتون(جامعهء مورد تحقیق)در زمینهء بهسازی و توسعهء کشت زیتون که بر این اساس اهداف اختصاصی عبارتاند از:
2-تعیین نیازهای آموزشی باغداران زیتون در زمینهء بهسازی باغهای زیتون؛
3-تعیین نیازهای آموزشی باغداران زیتون در زمینهء توسعهء باغهای زیتون؛مواد و روشها
معنیداری میان ویژگیهای فردی باغداران زیتون نسبت به نیازهای آموزشی)،روش علی-
مبارزه با آفات و بیماریها خصوصا شپشک سیاه زیتون است از نظر باغداران مهمترین
(منبع:یافتههای تحقیق) 2-بررسی نگرش باغداران روستای ویایه نسبت به فعالیتهای آموزشی-ترویجی
(منبع:یافتههای تحقیق) هدف از این مطالعه شناسایی نیازهای آموزشی باغداران زیتون در زمینهء بهسازی و توسعهء
علاوهبر این لازم است قبل از تهیهء برنامههای آموزشی به سطح سواد،موقعیت اجتماعی
ترتیب برای شرکت در کلاسهای مبارزه با آفات و بیماریها و آبیاری است که با توجه به سطح"