خلاصه ماشینی:
ب-از لحاظ شکل ظاهر-در این باره باید گفت که گوینده بیت بزبان عادی مردم سخن میگوید و ترکیب اصلی جملهها را بر هم نمیزند و کلمات را پس و پیش نمیکند الا اینکه سخنانش توأم با آواز است و نیز مختصری آنها را با محسنات شعری آرایش میدهد.
الف منازل-چنانکه گفتیم اشخاص متمول و علاقهمند این بیت خوانها را بمنزل دعوت میکردهاند و خواننده در آنجا بیتها را میخوانده است و در حین رفتن هدایایی بعنوان تشکر*-P} بعلت تغییرات وضع اجتماعی و پیدا شدن رادیو و جراید بازارشان از رواج افتاده است و خطر نابودی شدیدا آنها را تهدید میکند و اگر جمع آوری نشوند چندی نخواهد گذشت که بکلی از دست رفته فراموش میشوند وضع بیت خوانها هم از خود بیتها بهتر نیست بیت خوان حرفهیی امروزه خیلی بندرت پیدا میشود.
ب-مساجد:بیت خوانها در دهات برای عامه مردم شبهای پاییز و زمستان در مسجد میخواندهاند، در مسجد نیز انواع بیتها خوانده میشده ولی بیتهای مذهبی و تاریخی مقدم بوده است چون بطور کلی این بیتها با مناجات شروع و خاتمه مییابند خواندن آنها در مسجد مانع نداشته است.
P} فاصله و خلأ را باید با گردآوری این گونه آثار پر کرد و از میان برد بدینوسیله پیوند ادبیات فارسی را با ادبیات عامیانه مستحکمتر ساخت از این لحاظ جمعآوری اینگونه آثار گرانبهای ملی خدمت بزرگی بادبیات فارسی محسوب میشود از طرفی دیگر چون در اینگونه آثار قهرا مقداری از لغات قدیمی بیادگار مانده است لذا گردآوری و بررسی آنها ممکن است برای محققینی که در ادبیات قبل از اسلام مطالعه و تحقیق میکنند سودمند و مفید واقع شود.