چکیده:
خرافهگویی تعلق و پایبندی به وهمیاتی است که توجیه اصیل عقلانی،دینی و یا علمی ندارد.ضرورت خرافهپژوهی جامعهشناختی نه فقط از ناحیه متعارض بودنش با فرایند توسعه است،بلکه به جهت آثار منفی متعددی است که از آن ناشی میشود.هدف این مقاله«بررسی جامعهشناختی وضعیت خرافهگرایی دانشجویان دانشگاههای مازندران و صنعتی نوشیروانی بابل»است.در این بررسی پیمایشی،از بین 84541 دانشجوی این دانشگاهها و براساس جدول مورگان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب،573 دانشجو به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند.دادههای جمعآوریشده از طریق پرسشنامه محقق ساخته و تحلیل آنها با به کارگیری برنامه آماری SPSS ،یافتههای بااهمیتی را نشان میدهد:بالا بودن میزان پایانی مقیاس ساختهشده خرافهگرایی(0/08<a)،خرافهگرا بودن کمتر از یکچهارم دانشجویان(حدود 32درصد)،وجود تفاوت معنیدار در میزان گرایش به خرافات دانشجویان برحسب جنس و دوره تحصیلی و فقدان این نوع تفاوت برحسب وابستگی رشتهای و دانشگاهی،توضیح حدود 81درصد میزان تغییرات متغیر وابسته(خرافهگرایی دانشجویان)به وسیله سه متغیر میزان دینداری،جنس و میزان تحصیلات و مهمتر بودن متغیر میزان دینداری از جهت اثربخشی بر میزان خرافهگرایی این دانشجویان در مقایسه با دو متغیر دیگر از جمله یافتههای مهم این مطالعه است.
خلاصه ماشینی:
"یافتهها همچنین بیانگر این است که اکثر افراد فوق العاده متعصب،از لحاظ طبقه اجتماعی و سطح تحصیلی و هوش،به ردههای نسبتا پائین تعلق داشتند.
هدف این تحقیق شناسایی میزان گرایش به خرافات در شهرهای مزبور و بررسی رابطه متغیرهای
در این تحقیق،متغیر وابسته،میزان گرایش به خرافات است و متغیرهای مستقل عبارتاند
خرافهگرایی فرد عدد 5 و کمترین میزان گرایش فرد به خرافات عدد 1 است.
دادههای جدول 4 گویای میزان گرایش پاسخگویان به گویههای خرافات مذهبی است.
در این جدول همچنین مشاهده میشود که بیشترین میزان گرایش به گویه"عطسه پیغام خداست"مربوط میشود که 34درصد دانشجویان با آن موافق بودند
پرسش دیگر این است که آیا بین میانگین گرایش به خرافات دانشجویان مقطع
خروجی این آزمون در جدول 6 نشان میدهد که میانگین گرایش به خرافات در بین
با 99%اطمینان میتوان گفت که تفاوت بین این دو گروه معنادار است و گرایش به
-اجتماعی والدین)و میزان گرایش به خرافات دانشجویان است.
با میزان گرایش دانشجویان به خرافات نسبتا قابل ملاحظه بوده و معنیدار نیز هست.
جدول 9:آزمون تأثیر متغیرهای مستقل بر میزان گرایش به خرافات دانشجویان
اهمیت بیشتری بهلحاظ میزان تأثیر بر میزان گرایش به خرافات دانشجویان است و متغیرهای
مؤلفان این مقاله در طبقهبندی انواع خرافات(اجتماعی و دینی)متمرکز است اما تصریح میشود
نتیجه این بررسی در خصوص میزان گرایش به خرافات زنان و مردان با یافتههای تحقیقاتی محمد رضا کاشانی(8731)همخوانی ندارد
گردید که میزان تحصیلات یکی از عوامل مؤثر بر گرایش به خرافات است و تأثیر منفی بر
میتوان با افزایش سطح تحصیلات افراد جامعه میزان گرایش به خرافات آنها را کاهش"