چکیده:
زمینه:حسابداران مسئولیت حساس و دشواری در تفسیر مبادلات و ارائه آنها به شکل گزارشهای مالی که قابل استفاده برای گروههای ذینفع جهت ارزیابی عملکرد شرکتها دارند.بنابراین انجام اعمال حرفهای غیر اخلاقی شامل ارائه اطلاعات مالی با کیفیت نامطلوب و مقلوب میتواند اعتماد مردم را به حسابداران از بین برده و به حیثیت کل حرفه لطمه وارد سازد.با افزایش توجه جهانی به مبحث اخلاق و نیز اهمیت کیفیت اطلاعات در حرفه حسابداری،در این تحقیق سعی شده است تا گوشهای از خلأ تحقیقاتی موجود در تبیین اثر دیدگاه اخلاقی مدیران مالی بر کیفیت گزارشهای مالی پر شود.
روش کار:در این تحقیق،دیدگاه اخلاقی مدیران مالی با استفاده از پرسشنامه موقعیت اخلاقی سنجیده شد.سپس،ضابطه کیفیت گزارشگری مالی با استفاده از متغیرهای مشاهده پذیر کمی شد.در نهایت،اثر دیدگاه اخلاقی مدیران مالی بر کیفیت اطلاعات در 501 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفت.برای داده پردازی نیز از روش الگو معادلات ساختاری،مبتنی بر روش حد اقل مربعات جزئی استفاده گردید.
یافتهها:نتایج تحلیل آماری نشان میدهد که دیدگاه اخلاقی مدیران بر کیفیت گزارشهای مالی مؤثر است به طوری که 81%تغییرات این متغیر را تبیین می نماید.به علاوه،آرمانگرایی اثر مثبت معنیداری بر کیفیت گزارشهای مالی دارد.
نتیجهگیری:با توجه به اثر مثبت دیدگاه آرمانگرای مدیران بر کیفیت اطلاعات مالی،بنظر میرسد ضروری است که نهادهای حرفهای و مراجع مسئوول در جهت تقویت آرمانگرایی مدیران و در نتیجه،ارتقای کیفیت گزارشهای مالی برنامهریزی نمایند.
خلاصه ماشینی:
"تأثیر دیدگاه اخلاقی مدیران مالی بر کیفیت گزارشهای مالی شرکتها دکتر حسین اعتمادی* ،زهرا دیانتی دیلمی گروه حسابداری دانشگاه تربیت مدرس چکیده زمینه:حسابداران مسئولیت حساس و دشواری در تفسیر مبادلات و ارائه آنها به شکل گزارشهای مالی که قابل استفاده برای گروههای ذینفع جهت ارزیابی عملکرد شرکتها دارند.
با افزایش توجه جهانی به مبحث اخلاق و نیز اهمیت کیفیت اطلاعات در حرفه حسابداری،در این تحقیق سعی شده است تا گوشهای از خلأ تحقیقاتی موجود در تبیین اثر دیدگاه اخلاقی مدیران مالی بر کیفیت گزارشهای مالی پر شود.
براساس مباحث فوق و نیز با توجه به این مهم که هر شخص حسابدار، قبل از اینکه وارد دانشگاه شود و فارغ التحصیل رشته حسابداری یا شاغل در حرفه حسابداری گردد،پایههای اخلاقی او سالها قبل،در محیط خانواده و مدرسه و اجتماع پیریزی شده است،ازاینرو این سوال به عنوان سوال تحقیق در ذهن محقق شکل گرفته است که آیا دیدگاه اخلاقی مدیران مالی و حسابداران بر کیفیت اطلاعات تهیه شده توسط آنها اثرگذار است؟ روش بررسی جامعه آماری این تحقیق کلیه شرکتهای فعال بورسی(غیر از شرکتهای سرمایهگذاری،واسطهگری مالی،شرکتهای بیمه و ساختمانی)است که در طی 10 سال،از سال 1377 تا 1386 صورتهای مالی حسابرسی شده آنها و یادداشتهای پیوستشان در دوره زمانی مورد بررسی،در دسترس است.
ازاینرو در این تحقیق از متغیرهای نوع اظهار نظر حسابرس(مقبول،مشروط،مردود)،تعداد بندهای شرط و نیز تعداد بندهای گزارش حسابرس،تعداد موارد عدم رعایت قانون و مقررات معیارهای حسابداری و آییننامه های سازمان بورس،و مدیریت سود به عنوان معیارهایی برای سنجش میزان قابل اتکا بودن اطلاعات مالی استفاده شده است."