خلاصه ماشینی:
(3) emsilanoitaR (4) emsilautiripS «اصالت حس و تجریه»1انگلستان میباشد که در واقع توجه آنها بیشتر معطوف«معرفت شناسی»2و نحوهء حصول علم است و بطور کلی معتقد به بحث در مورد مباحث مختلف ماوراء الطبیعه3نمیباشند در نظر این گروه مباحث مربوط به«هستی شناسی»4باید در شناخت کامل معرفت و شناخت انسان یعنی در بحث المعرفه،خلاصه گردد،و چون در این طریق«اصالت حس و تجربهء حسی»را قبول دارند و آنرا آخرین مرحله و تنها وسیله شناخت و حصول معرفت میشناسند، -------------- (1)-مشاهیر حسی مذهب انگلستان را طی سلسلهای که از فرانسیس بیکن تا هربارت اسپنسر(البته از لحاظ قرون مورد توجه ما و فلسفهء جدید)ادامه یافته است بنحو زیر میتوان نام برد: -فرانسیس بیکن(6261-1651) sicnarF noceaB -توماس هابس(9761-8851) samoT sebboH -جان لاک(4071-2361) nhoJ ekcoL -دیوید هیوم(6771-1171) divaD emuH -جان استوارت میل(3781-6081) nhoJ trautS lliM -هربارت اسپنسر(3091-0281) trebreH recnepS تذکر:یادآور میشویم که در کلیه مباحث فقط از بزرگان و مشاهیر دست اول هر مکتب و فلسفه نام میبریم بدیهی است که فلاسفه و اندیشمندان دیگری نیز منتهی در ردیفهای پائینتر،میتوان یافت.
lov 1957-1959 (2)-تاریخ فلسفهء ویل دورانت،جلد دوم ص 816،ترجمهء عباس زریاب خوئی چاپ چهارم 0531 (3)-بخاطر بیاورید که در وحدت وجود اسلامی همیشه«تن»و«جسم» به قفسی تشبیه شده است که مرغ«روح»را از پرواز بسوی حقیقت و پیوستن- با توجه در مفاهیمی که ذکر شد میتوان نحوهء گسترش دیالکتیک1 برگسونی را مشاهده کرد که از تجمع مرگ و حیات یا ماده و نیرو،جهان را در مفهوم ترکیبی و با هم نهاد آن توجیه میکند2البته در بحث از فلسفهء فیخته و شلینگ و هگل متوجه شدیم که توجیه جهان با یک روش دیالکتیکی که در واقع بر اساس قانون تجمع ضدین و سیر جدالی منطقی صورت میپذیرد مطلقا دلیل وجود یک اعتقاد فلسفی«دوبن»یا اصالت کثرت نخواهد بود.